Pierwsze dwa myśliwce F/A-18 Hornet kupione przez Kanadę od Australii osiągnęły gotowość operacyjną. Dodatkowo Kanada zamierza zmodernizować wszystkie swoje myśliwce tak, aby mogły służyć do 2032 roku.

Pierwsza faza modernizacji ma polegać na wymianie wyposażenia nawigacyjnego i radiowego, tak aby dziewięćdziesiąt cztery myśliwce spełniały najnowsze wymagania dotyczące lotów w cywilnej kontrolowanej przestrzeni powietrznej. W drugiej kolejności mniejsza, jeszcze nieokreślona, liczba samolotów zostanie zmodernizowana pod kątem przenoszenia nowych rodzajów uzbrojenia. Całość ma kosztować 1,5 miliarda dolarów i ma zapobiec powstaniu luki w przypadku opóźnienia programu zakupu osiemdziesięciu ośmiu nowych samolotów bojowych.

Poinformowano także, że pierwsze dwa Hornety kupione od Australii zostały włączone do służby liniowej 28 czerwca, a pozostałych szesnaście dołączy do nich w ciągu osiemnastu miesięcy. Pozwoli to na zwiększenie samolotów w służbie czynnej do wspomnianych dziewięćdziesięciu czterech, które są przeznaczone do modernizacji. Kanada musiała dokupić myśliwce, żeby móc wypełniać zobowiązania wobec NORAD-u i NATO.

Parlamentarzyści z Partii Konserwatywnej krytykują zakup australijskich myśliwców i twierdzą, że potencjalna luka w możliwościach kanadyjskiego lotnictwa została wymyślona przez liberalny rząd, aby odwlec zakup nowych samolotów. Ten bowiem może się zakończyć kupnem F-35, których jeszcze w czasie kampanii wyborczej obiecywano nie kupować. Także raport Generalnego Audytora wskazywał, że pozyskanie australijskich samolotów nie rozwiąże podstawowego problemu kanadyjskiego lotnictwa, którym są malejące możliwości bojowe klasycznych F/A-18.

Jeszcze w lipcu powinniśmy poznać oficjalne wymagania na nowy myśliwiec. W przetargu stratują: F-35, F/A-18E/F, Typhoon i Gripen. Wśród oferentów rosną obawy, że wymagania będą faworyzowały F-35, który od początku cieszył się największym uznaniem dowództwa kanadyjskich sił powietrznych. Pojawiały się już informacje, że Airbus i Boeing rozważą wycofanie się z przetargu w jego początkowej fazie, jeśli okaże się, że wymagania będą skrojone pod F-35.

Zobacz też: Kanada ciągle finansuje program F-35

(thestarphoenix.com)

SGT Rob Hack / © Commonwealth of Australia, Department of Defence