Naczelny inżynier Centralnego Instytutu Badawczego Elektropribor Witalij Postnikow, udzielając wywiadu dziennikowi Izwiestija, powiedział, że w rosyjskich okrętach podwodnych projektu 885 Jasień i projektu 955 Boriej wymieniono peryskopy na elektrooptyczne. Nowy sprzęt ma być bardziej zaawansowany dzięki urządzeniom elektronicznym, zoomowi optycznemu i radionamiernikowi.
– W tego rodzaju peryskopy wyposażymy wszystkie okręty podwodne rosyjskiej marynarki wojennej. Znajdujące się jeszcze w trakcie budowy będą je otrzymywać od zaraz, zaś w tych obecnie eksploatowanych stoczniowcy zamontują je podczas przyszłych remontów i modernizacji – powiedział Postnikow. W niedalekiej przyszłości nowe peryskopy znajdą się na wyposażeniu okrętów podwodnych projektu 677 Łada i projektu 636.3 (zobacz: Wielikij Nowgorod przyjęty do służby).
Rosyjskie peryskopy elektrooptyczne zaprojektował i wykonał Centralny Instytut Badawczy Elektropribor w Petersburgu. Od swoich poprzedników prawie nie różnią się wyglądem zewnętrznym. Składają się z teleskopowego masztu, u szczytu którego jest głowica elektrooptyczna. Jednak różnicę wprowadza oprzyrządowanie, które wyparło tradycyjny układ pryzmatów na szczycie i dnie peryskopu oraz szeregu soczewek.
Elektrooptyczny peryskop jest połączony z mostkiem i centralnym panelem kontrolnym. Dzięki temu przesyła obraz do kilku stanowisk bojowych okrętu jednocześnie. Zapewnia obserwację dookólną lokalizowanie okrętów, samolotów i śmigłowców z odległości kilkudziesięciu kilometrów. Porównując uzyskany obraz, także ten w podczerwieni, z bazą danych, w ciągu kilku sekund identyfikuje cele i wyświetla ich parametry: współrzędne, prędkość, kurs, a nawet nazwy.
Kluczowym elementem peryskopów tego rodzaju jest, opracowanym przez Szwabe (spółka zależna Rostiechu), układ optyczny, składający się z kompleksu precyzyjnych soczewek zdolnych do płynnej zmiany kąta widzenia bez utraty jakości obrazu. Kolejnym ważnym aspektem jest to, że dzięki elastycznemu połączeniu maszt nie wsuwa się do kadłuba sztywnego poprzez specjalnie wydrążony otwór. Ma to na celu poprawić wytrzymałości konstrukcji i bezpieczeństwo okrętu.
Zobacz też: Budowa ósmego Borieja ruszy w grudniu
(navyrecognition)