Peruwiańskie wojska lotnicze odebrały czwarty wyremontowany i częściowo zmodernizowany samolot szturmowy Su-25. Przekazanie maszyny poprzedziła seria testów w locie, która nie wykazała żądnych niedociągnięć i dała przepustkę do wykorzystania bojowego. Samolot wejdzie w skład 112. Eskadry (noszącej przydomek „Tygrysy”) stacjonującej w bazie lotniczej El Pato w Talarze w północno-zachodniej części kraju.

Rosjanie oprócz naprawy i modernizacji samolotów w ramach umowy dostarczają spadochrony hamujące i części zamienne, a także przeprowadzają remont dwudziestu silników R-95Sz. Kadłuby Su-25 są odnawiane i otrzymują nowe malowanie.

Podczas targów przemysłu obronnego SITDEF 2019 peruwiańskie wojska lotnicze potwierdziły odbiór pierwszych dwóch samolotów tego typu. Pierwszy – Su-25K – przywrócono do służby w sierpniu 2018 roku, drugi zaś – Su-25UB – marcu 2019 roku. Trzeci egzemplarz, dwumiejscowy Su-25UB, wylądował w El Pato 21 sierpnia ubiegłego roku.

Lima dysponuje osiemnastoma samolotami Su-25, w tym dziesięcioma jednomiejscowymi i ośmioma dwumiejscowymi. Maszyny kupiono w latach dziewięćdziesiątych od Białorusi. Umowę na remont połączony z modernizacją dziesięciu egzemplarzy podpisano w grudniu 2014 roku. Jej wartość szacuje się na 32 miliony dolarów.

Wysiłki mające na celu wydłużenie resursu samolotów nie były jednak bezproblemowe. Nieporozumienia z Rosoboroneksportem i Suchojem a klientem skłoniły Peru do sprawdzenia możliwości zakończenia prac remontowych na Białorusi. Działania te spełzły na niczym i remonty Su-25 postępują stopniowo, po jednym samolocie. W pracach udział biorą specjaliści z lokalnego przedsiębiorstwa Seman Peru.

Na uzbrojeniu peruwiańskich lotnictwa wojskowego pozostają również myśliwce MiG-29 w różnych wersjach, a także śmigłowce Mi-24, Mi-35 i Mi-8/Mi-17.

Zobacz też: Znów spotkanie Raptora z Su-25 i Su-35 nad Syrią

(topwar.ru, airrecognition.com)

Chris Lofting, GFDL 1.2