Peruwiańscy marynarze mają powody do radości. W państwowej stoczni Servicios Industriales de la Marina (SIMA) w Callao odbyła się uroczystość położenia stępek pod cztery nowe okręty wojenne dla tamtejszej floty – fregatę rakietową, pełnomorski okręt patrolowy i dwa okręty wsparcia logistycznego. Zgodnie z ubiegłoroczną umową budowę okrętów wspiera południowokoreański koncern stoczniowy HD Hyundai Heavy Industries. Pierwsze okręty rozpoczną służbę już w przyszłym roku, znacznie wzmacniając potencjał Marina de Guerra del Perú. Oprócz tego zwodowano też dwa okręty patrolowe.
W uroczystości uczestniczyli prezydentka Peru Dina Boluarte, premier Gustavo Adrianzén Olaya, minister obrony, Walter Astudillo oraz wiceprezes HHI Joo Won‑ho. Stronę wojskową reprezentowali dowódca peruwiańskiej marynarki wojennej, admirał Luis José Polar Figari, i szef sztabu floty, wiceadmirał Cesar Ernesto Colunge Pinto.
– Położenie stępki stanowi kluczowy kamień milowy w historii peruwiańskiego przemysłu stoczniowego – powiedziała Boluarte. – Oczekujemy, że ten projekt, realizowany we współpracy z HD Hyundai Heavy Industries, zmodernizuje peruwiańską marynarkę wojenną i przyczyni się do wzrostu gospodarczego naszego kraju.
#Peru ()
Today at @sima_peru shipyard, President Dina Boluarte oversaw the steel-cutting ceremony for the new ships of the @naval_peru.
SIMA is partnering with South Korea’s HHI to produce frigates, OPVs, & amphibious vessels for the Peruvian Navy. pic.twitter.com/qsfYqRGISI
— SA Defensa (@SA_Defensa) January 10, 2025
Z kolei wiceprezes koreańskiej stoczni stwierdził, iż poczwórna uroczystość symbolizuje początek ekspansji południowokoreańskich okrętów na rynku Ameryki Łacińskiej. Tym samym HHI zobowiązuje się, aby projekt z sukcesem doprowadzić do końca w oparciu o przekazywane know-how i wzajemne zaufanie zaangażowanych stron. Dwunastu pracowników technicznych peruwiańskiej stoczni weźmie udział w organizowanym przez Koreańczyków szkoleniu z zakresu budowy współczesnych okrętów.
W marcu 2024 roku HD Hyundai Heavy Industries został wybrany na strategicznego partnera programu modernizacji peruwiańskiej marynarki wojennej. Na mocy zawartej umowy Hyundai ma dostarczyć marynarce wojennej Peru łącznie cztery okręty trzech typów. Koreańczycy mają nie tyle zbudować jednostki, ile dokonać transferu technologii i nadzorować ich budowę w peruwiańskiej państwowej stoczni SIMA. Koszt programu opiewa na kwotę około 434 milionów dolarów.
Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1700 złotych miesięcznie.
Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.
Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.
Niestety nie podzielono się dokładnymi szczegółami budowanych okrętów. W przypadku fregaty rakietowej wiadomo, że jednostka wypierać ma 3–4 tysiące ton. Hiszpańskojęzyczne media branżowe donoszą, że fregata ma zostać zbudowana w ciągu 54 miesięcy, stąd wdrożenie do służby nastąpić może w pierwszym kwartale 2029 roku. Wcześniejsze wizualizacje wskazywały, że Lima zdecydowała się na pozyskanie fregaty projektu HDF‑3200. To kolejna oferowana przez Hyundai eksportowa wersja fregat typu Incheon, budowanych dla południowokoreańskiej marynarki wojennej.
Obecne wizualizacje wskazują na zmianę projektu na cięższą jednostkę, której wyporność oscylować będzie w okolicach 4 tysięcy ton. Zaprezentowana koncepcja przypomina projekt fregat rakietowych typu Chungnam, a dokładniej oparty na nim projekt fregat HDF-4000. Pierwsza jednostka typu Chungnam rozpoczęła służbę w koreańskiej flocie w grudniu. Okręt ma długość 129 metrów i wypiera 4300 ton. Na jego uzbrojenie składają się 16‑komorowa wyrzutnia pionowa dla rakiet przeciwlotniczych K-SAAM, osiem pocisków manewrujących Haeseong i kompleks zwalczania okrętów podwodnych. Uzbrojenie artyleryjskie stanowi 127-milimetrowa armata automatyczna Mk 45 i system obrony bezpośredniej. Docelowo Peru może pozyskać aż sześć fregat.
Druga jednostka, pełnomorski patrolowiec, należy do typu HDP-2200, będącego również autorskim projektem Hyundai Heavy. Dla jednostek przewidziane jest uzbrojenie artyleryjskie, do tego możliwość zabierania dwóch skonteneryzowanych modułów misyjnych. Okręt ma także lądowisko i hangar dla śmigłowca z kategorii 10‑tonowej. W roku 2022 Filipiny zamówiły sześć patrolowców HDP-2200. Z kolei okręty desantowe opierają się na projekcie HDL-1400 LCU. Okręty te mają 58 metrów długości, 13,2 metra szerokości, maksymalną prędkość 10 węzłów i zasięg 1500 mil morskich. Mogą przewozić ponad siedem dużych pojazdów opancerzonych lub dwadzieścia kontenerów TEU.

Peruwiańska fregata rakietowa Villavicencio (FM 52) typu Lupo. Można spotkać się również z oznaczeniem typu Carvajal, co odnosi się do jednostek zbudowanych w stoczni SIMA.
(US Navy / Lt. Jessica Crownover)
Peruwiańska flota pilnie wymaga odmłodzenia. Jej trzon stanowi obecnie sześć fregat włoskiego typu Lupo, z których część zbudowała SIMA. Najmłodsze powstały w latach 80., sam projekt jest z lat 70. Ich uzupełnieniem jest pięć korwet francuskiego typu PR-72, także pochodzącego z lat 70, i dwie południowokoreańskie korwety typu Pohang, również pamiętające przełom lat 70. i 80. Nieco lepiej wygląda sytuacja sił desantowych. Oprócz zbudowanego w latach 50. Etena, czyli dawnego USS Traverse County (LST 1160), W roku 2018 flotę zasilił nowoczesny Pisco indonezyjskiego typu Makassar, zaprojektowanego, jakżeby inaczej, w Korei Południowej. Bliźniacza Paita jest jeszcze w budowie.
Jak wspomnieliśmy też na początku artykułu, oprócz uroczystości położenia stępek, zwodowano także dwa okręty patrolowe: Río Huarmey oraz Río Nepeña typu Rio Pativilca. Są to niewielkie patrolowce oparte na koreańskich jednostkach Taegeuk, które służą tamtejszej straży wybrzeża. Na początku ubiegłej dekady peruwiańska straż wybrzeża rozpoczęła poszukiwania następców dotychczas eksploatowanych patrolowców. W 2013 roku przetarg wygrała południowokoreańska stocznia STX Offshore & Shipbuilding (obecnie K Shipbuilding). Na mocy zawartej wówczas umowy zamówiono dziesięć jednostek zmodyfikowanych do peruwiańskich wymagań. Wszystkie powstają w stoczni SIMA. Zwodowane patrolowce są odpowiednio siódmą i ósmą jednostką tej serii. Dodamy również, że kilka miesięcy temu podpisano porozumienie dotyczące produkcji lekkich samolotów bojowych FA-50 w Peru oraz umowę ramową na czołgi K2 Black Panther.
“La puesta a flote de estas nuevas patrulleras marítimas simboliza la mejora de nuestra capacidad para construir embarcaciones de gran valor y nuestro firme compromiso con la protección de nuestro mar y costa. Están diseñadas para combatir delitos como la pesca ilegal y el… pic.twitter.com/IwTvade3fG
— Presidencia del Perú (@presidenciaperu) January 10, 2025