Brazylijska spółka Embraer dostarczyła pierwsze cztery samoloty szkolno-bojowe A-29 (EMB 314) Super Tucano. Maszyny przyleciały 30 czerwca (z trzydniowym opóźnieniem) do międzynarodowego portu lotniczego imienia Silvia Pettirossiego w Asunción, gdzie bazę ma także 1. Brygada Lotnicza paragwajskich sił powietrznych. W ramach tego samego zamówienia Embraer dostarczy jeszcze dwa kolejne samoloty.

AT-27 wchodzą w skład 3. Eskadry Myśliwskiej „Moros” (Maurowie). A-29 staną się rdzeniem 2. Eskadry Myśliwskiej „Indios” (Indianie). To pierwsze nowe samoloty bojowe Fuerza Aérea Paraguaya od 1987 roku. Paragwaj – po bitej dekadzie opóź­nień i prze­py­cha­nek poli­tycz­nych – sfinalizował umowę w tej sprawie w ubiegłym roku podczas Farnborough Airshow. Transakcja ma wartość 105 milionów dolarów.

Blisko cztery dekady temu Paragwaj zamówił sześć Embraerów AT-27 (EMB 312) Tucano, które miały wypełniać zadania szkolne i przeciw­par­ty­zan­ckie. Później uzgodniono zakup jeszcze drugiej szóstki, ale z powodu braku pienię­dzy nic z tej transakcji nie wyszło. Tym­cza­sem rosnąca aktywność karteli narkotykowych, które w XXI wieku coraz częściej używały samolotów do przemytu, zmusiła kraje Ameryki Łacińskiej do używania małych samolotów szkolno-bojowych także w charakterze myśliwców przechwytujących.

Pod tym kątem Paragwaj zamówił dla swoich AT-27 zasobniki z działkami kalibru 20 mili­met­rów. Od 2011 roku Tucano są regularnie przebazowywane do Mariscal Estigarribia w północno-zachodniej części kraju, aby monitorować pogranicze z Boliwią. W 2016 roku cztery egzemplarze przeszły ograniczoną modernizację.

O ile AT-27 są jedynie uzbrojonymi samolotami szkolnymi, o tyle A-29 to już pełno­war­toś­ciowe samoloty szkolno-bojowe. W skrzydłach można zamontować dwa karabiny maszynowe M3P kalibru 12,7 milimetra, a na pięciu punktach podwieszeń można podwiesić do 1550 kilogramów zasobników i uzbrojenia. Super Tucano są zintegrowane z bombami kierowanymi laserowo i wyrzutniami niekierowanych pocisków rakietowych (Paragwaj zamówił te drugie, ale nie te pierwsze), mogą być wyposażone w głowicę elektrooptyczną Wescam MX-15, a także wyrzutniki flar i pasków aluminiowych. Maszyny dla Paragwaju otrzymały też dodatkowy pakiet opancerzenia, zwiększający przeżywalność pod ostrzałem w działaniach na bardzo małej wysokości.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1800 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

SIERPIEŃ BEZ REKLAM GOOGLE 88%

– Przybycie tych samolotów to dużo więcej niż zmiana logistyczna, to znaczący krok w kie­run­ku modernizacji naszych zdolności operacyjnych – powiedział Júlio Fullaondo, dowódca Fuerza Aérea Paraguaya. – A-29 Super Tucanos, wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, zwiększają naszą zdolność w wypełnianiu zadań dozoru przestrzeni powietrznej i umożliwiają szybką reakcję na pojawiające się wyzwania.

Generał Fullaondo podkreślił także, iż Super Tucano to najnowocześniejsza w swojej klasie maszyna na świecie, a zakup tej szóstki to najważniejsza paragwajska transakcja obronnościowa ostatnich trzydziestu ośmiu lat.

Zakup Super Tucano to tylko część (choć najważniejsza) zakrojonego na większą skalę programu odbudowy zdolności paragwajskich wojsk lotniczych. Plan obejmuje też remonty wszystkich AT-27 (z których część od dawna nie lata) i modernizację samolotów szkolenia podstawowego T.35 Pillán. De iure Super Tucano staną się następcami odrzutowych samolotów szkolno-bojowych Embraer AT-26 Xavante, które nie latają już od prawie dwudziestu lat i mało kto pamięta, że Paragwaj w ogóle kiedykolwiek je posiadał.

Do tej pory Super Tucano znalazł zastosowanie w siłach powietrznych dwudziestu dwóch krajów. Zamówienia zrealizowane i czekające na realizację opiewają łącznie na prawie 300 egzemplarzy. Według danych Embraera globalna flota Super Tucano wylatała już 600 tysięcy godzin. Kons­truk­cja dowiodła też, że radzi sobie w praktycznie wszystkich warunkach terenowych: w dżungli (Brazylia), w górach (Afganistan i Ekwador), nad wodą (Filipiny) czy na pustyni (Chile).

Najwięcej Super Tucano posiada oczywiście Brazylia, która zamówiła do tej pory 99 egzemplarzy (a z tych co najmniej cztery rozbiły się na przestrzeni lat). Drugą co do wielkości flotę miał Afganistan, który w latach 2016–2020 otrzymał 26 maszyn, zbudowanych przez amerykańską Sierra Nevada Corporation we współpracy z Embraerem na Florydzie. Nie wiadomo jednak, ile egzemplarzy zachowuje zdolność do lotu po prawie czterech latach od przejęcia władzy przez talibów.

Embraer