Jak ujawniono kilka dni temu, z końcem września marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych otrzymała ostatni z zamówionych transportowców C-40A Clipper, opartych na konstrukcji cywilnego Boeinga 737–700C. Użytkownikiem siedemnastej dostarczonej maszyn tego typu zostanie eskadra rezerwy VR-57 „Conquistadors” z NAS North Island w Kalifornii.

Jeszcze w październiku natomiast pełną gotowość operacyjną ma osiągnąć stacjonująca w MCB Hawaii na Hawajach eskadra VR-51 „Windjammers”. Będzie to szósta i ostatnia jednostka US Navy używająca Clipperów. VR-51 zastąpiła nimi wcześniej używane C-20G Gufstreamy IV, choć C-40A miał zastąpić we flocie głównie starzejące się C-9B, zbudowane na bazie cywilnego DC-9.

Dostarczany US Navy od 2001 roku C-40A jest, obok C-130 Herculesów i C-2A Greyhoundów, jedną z podstawowych maszyn lotnictwa transportowego sił morskich Stanów Zjednoczonych. Wachlarz zadań wykonywanych przez Clippery rozciąga się od lotów z pomocą humanitarną po niezależny od kontrahentów cywilnych priorytetowy transport dalekiego zasięgu.

W samym tylko 2018 roku C-40A wykonały w amerykańskiej marynarce 1555 lotów, których łączny czas przekroczył 24 tysiące godzin, osiągając gotowość do działania na poziomie 90%. W trakcie tych misji przewieziono blisko 96 tysięcy pasażerów i około 18 milionów ton ładunków [w materiałach źródłowych był błąd – patrz Aktualizacja].

Pozostałe eskadry C-40A to: VR-56 „Globemasters”, VR-58 „Sunseekers”, VR-59 „Lone Star Express” i VR-61 „Islanders”. Rozlokowane są one w kluczowych dla US Navy i USMC bazach: Oceana w Wirginii, Jacksonville na Florydzie, Fort Worth w Teksasie i Whidbey Island w stanie Waszyngton. C-40A US Navy latają do baz w Europie, na Bliskim Wschodzie i na zachodnim Pacyfiku.

Aktualizacja: Wedle korespondencji, którą w dniu 30 października otrzymaliśmy ze strony NAVAIR, prawidłowa ilość przewiezionych przez C-40A w 2018 roku ładunków to nieco ponad 9 tysięcy ton. We wcześniejszej wersji materiału źródłowego omyłkowo użyto błędnej jednostki miary (20 012 934 ton krótkich zamiast 20 012 934 funtów).

Zobacz też: Koniec służby liniowej Orionów w US Navy

(navy.mil; na fot. C-40A eskadry VR-57 nad bazą Coronado w Kalifornii)

US Navy / Raymond Rivard