Saab jest przekonany, że chociaż wprowadził już na rynek nowoczesną wersję myśliwca Gripen – JAS 39E/F – wciąż da się znaleźć kupców na starsze maszyny w wersji C/D. Ulf Nilsson, szef wydziału aeronautycznego Saaba, zapewnił na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu, że jego firma będzie nadal promować myśliwce w obu wariantach. Z myślą o Gripenach C/D Saab będzie oferować także pakiety modernizacyjne, które mają sprawić, że samoloty te pozostaną względnie nowoczesne i przydatne na polu walki do około 2035 roku.

Pomimo zamówień na Gripeny E/F od Szwecji (sześćdziesiąt sztuk z opcją na kolejne dwadzieścia) i Brazylii (trzydzieści sześć), zakończenia produkcji wersji C/D (ostatni egzemplarz przekazano szwedzkiemu lotnictwu w tym roku) i rozpoczęcia w zakładach w Linköping montażu pierwszego Gripena E Nilsson zapewnia, że klient, który chciałby wyposażyć swoja siły powietrzne w Gripeny C/D, może być pewny, że jego życzenie będzie spełnione. Możliwe to jest na dwa sposoby: poprzez modernizację używanych szwedzkich Gripenów A/B lub, jeśli kupiec będzie chciał otrzymać samoloty fabrycznie nowe, poprzez odtworzenie linii produkcyjnej. – Istnieje wiele płatowców wariantu A/B, które można przebudować do standardu C/D – tłumaczy Nilsson.

Do tej pory Saab sprzedał siedemdziesiąt pięć Gripenów C i dwadzieścia pięć Gripenów D siłom zbrojnym Szwecji (spory odsetek tych maszyn to przebudowane Gripeny A i B), a poza tym: siedemnaście C i D Republice Południowej Afryki, osiem C i cztery D Tajlandii oraz wydzierżawił po czternaście myśliwców Czechom i Węgrom (zobacz też: W Czechach rozbił się węgierski Gripen), a jeden samolot trafił ponadto do UK Empire Test Pilots School.

Nilsson zdradził, że Saab planuje sprzedać w ciągu najbliższych dwudziestu lat od trzystu do czterystu pięćdziesięciu myśliwców w wersjach od C do F. Harmonogram produkcji Gripenów E/F jest zapełniony do 2022 roku, więc klient zainteresowany szwedzką konstrukcją mógłby wybrać Gripeny A/B zmodernizowane do standardu C/D jako zarówno samolot docelowy, jak i przejściowy w oczekiwaniu na nowsze maszyny. Według analiz Saaba państwa, które mogłyby być zainteresowane Gripenami C/D, to między innymi Botswana, Bułgaria, Filipiny, Kenia, Kolumbia, Namibia czy Urugwaj (zobacz też: Urugwaj zainteresowany Jakami-130).

(janes.com; fot. Stefan Kalm, Saab AB)

Stefan Kalm, Saab AB