Według oficjalnego komunikatu biura prasowego amerykańskiej marynarki wojennej przekazanie najnowszego lotniskowca o napędzie atomowym Gerald R. Ford (CVN 78) ulegnie opóźnieniu od sześciu do ośmiu tygodni. Budowniczy okrętu, stocznia Newport News Shipbuilding, ustalił termin przekazania Forda na 31 marca 2016 roku. Już teraz wiadomo, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Kolejny stocznia wyznaczyła na połowę maja przyszłego roku, nie wiadomo jednak, czy i ten nie ulegnie poślizgowi. W poprzednim miesiącu US Navy poinformowała, że we wrześniu miała się odbyć ceremonia chrztu okrętu, zaś wszelkie próby miały iść zgodnie z planem.

Rzeczniczka prasowa US Navy, komandor porucznik Thurraya Kent, oświadczyła, że termin wyznaczony na połowę maja może ulec zmianie i zależy od wyników testów różnych podzespołów. Gdy zakończą się pomyślnie, okręt będzie mógł rozpocząć próby morskie. Kent nie podała jednak szczegółowo, jakie testy i których podzespołów doprowadziły do nowych opóźnień. Nie zmienią się natomiast koszty budowy i nie przekroczą budżetu przeznaczonego na ten cel.

Jeszcze w maju bieżącego roku mówiło się o planowym oddaniu lotniskowca do testów państwowych. Teraz już nie jest to takie pewne. Co więcej, przyjęcie do służby liniowej może ulec przesunięciu. Szacuje się, że okręt gotowość operacyjną może uzyskać z poślizgiem od kilku miesięcy do nawet dwóch lat.

Obecnie lotniskowiec Gerald R. Ford (CVN 78) jest gotowy w dziewięćdziesięciu trzech procentach. Pomyślnie zakończyły się testy katapult elektromagnetycznych (EMALS) w części dziobowej. W listopadzie zakończą się testy pozostałych katapult na stanowiskach numer trzy i cztery. Załoga zajęła pomieszczenia na pokładzie zgodnie z planem, czyli w sierpniu. Ponadto stocznia przygotowuje się do ostatecznych testów układu napędowego. W trakcie są próby radaru dwuczęstotliwościowego DRB (dual-band radar), w tym wielofunkcyjnego radaru z anteną ze skanowaniem fazowym.

(defensenews.com; U.S. Navy / Mass Communication Specialist Second Class Aidan P. Campbell)