Patrolowiec Clyde – zwodowana w czerwcu 2006 roku czwarta jednostka typu River – trafił w ręce marynarki wojennej Bahrajnu. Pod nową banderą otrzymał imię Az-Zubara. Okręt ma długość 81,5 metra i wyporność 2000 ton. Standardowo uzbrojony jest w działko DS30M kalibru 30 milimetrów i kilka karabinów maszynowych.

HMS Clyde powstał w Portsmouth i formalnie przez cały czas pozostawał własnością koncernu BAE Systems. Kiedy 30 stycznia 2007 roku rozpoczął służbę w Eskadrze Ochrony Rybołówstwa, uczynił to jedynie na zasadzie dzierżawy, a BAE Systems Maritime – Naval Ships wciąż było odpowiedzialne za wsparcie techniczne i logistyczne w czasie służby okrętu na Falklandach.

Umowa dzierżawy wygasła w marcu 2020 roku, ale okręt formalnie zakończył służbę pod banderą Royal Navy już trzy miesiące wcześniej. Początkowo wszystko wskazywało na to, że HMS Clyde podąży drogą okrętu desantowego HMS Ocean i trafi do marynarki wojennej Brazylii. Ostatecznie jednak Brazylijczycy zrezygnowali z transakcji.

Notabene Clyde stał się dziewięć lat temu bohaterem małego brazylijsko-brytyjskiego skandalu dyplomatycznego. Było to już po przebazowaniu okrętu na Falklandy. W trakcie rejsu po południowym Atlantyku zamierzał zawinąć do jednego z brazylijskich portów, jednak Brasília – wyrażając solidarność z Buenos Aires i roszczeniami Argentyny odnośnie do Falklandów – zakazała brytyjskiej jednostce wstępu.

Warto również przypomnieć, że Bahrajn i Wielka Brytania utrzymują ścisłą współpracę wojskową. W ubiegłym roku fregatę HMS Montrose typu 23 przebazowano do Bahrajnu na trzy lata.

Zobacz też: Brytyjskie siły zbrojne zagrożone dużymi cięciami

(ukdefencejournal.org.uk)

L(Phot) Jay Allen / MOD