Na początku sierpnia Australia wystosowała zaproszenie do składania ofert w przetargu na lekkie śmigłowce przeznaczone dla sił specjalnych w ramach programu Project Land 2097 Phase 4. Jednym z oferentów, który przedstawi swoją ofertę, jest Airbus Helicopters, oferujący śmigłowiec H145M w ramach konsorcjum przemysłowego Team Nightjar (lelek).
Zgodnie z informacjami opublikowanymi w 2018 roku Australia szuka rozwiązania opartego na śmigłowcu cywilnym lub wojskowym zdolnym do manewrowania w ciasnej przestrzeni zurbanizowanej. Ponadto śmigłowiec musi być gotowy do przewozu w ładowni samolotu transportowego C-17. Zastrzeżono także, iż śmigłowce muszą mieć potencjał do późniejszych modernizacji zwiększających ich możliwości.
Poza Airbusem Team Nightjar tworzy kilkanaście australijskich przedsiębiorstw i środowisko akademickie. W skład zespołu wchodzą: Cablex, Cyborg Dynamics, Deakin University, DEWC, Eclips, Ferra Engineering, Helicopter Logistics, Helimods, Kinetic Fighting, Kratos Australia, Microflite, Predict Australia, QinetiQ Australia, Safran Helicopter Engines Australia, Seeing Machines, Sigma Bravo, Rusada, TAFE NSW, Tagai Management Consultants, Toll Helicopters, University of Technology Sydney, Varley Group oraz Varley Rafael Australia.
Konsorcjum dostarczy rozwiązania szkoleniowe, wzmocni udział miejscowych podmiotów oraz umożliwi lokalne projektowanie i wdrażanie ulepszeń przez cały czas trwania programu. Propozycja współpracy ze strony europejskiego koncernu ma wygenerować korzyści ekonomiczne wartości ponad 250 milionów dolarów australijskich i ponad 170 miejsc pracy w Australii. Jak zapowiedziała australijska minister obrony Linda Reynolds, udział przedsiębiorstw lokalnych będzie stanowił istotny czynnik brany pod uwagę przy ocenianiu ofert.
– Wierzymy, że nasza propozycja jeszcze bardziej wzmocni ofertę śmigłowca H145M, zapewniając jednocześnie lokalne miejsca pracy, transfer technologii i możliwości eksportu – powiedział Andrew Mathewson, dyrektor zarządzający Airbus Australia Pacific. – Australia poszukuje sprawdzonej, dojrzałej i wysoce niezawodnej gotowej platformy i solidnych systemów wsparcia. Proponowany przez nas H145M jest najnowszym członkiem rodziny H145, liczącej ponad 1400 śmigłowców, używanych na całym świecie do misji cywilnych, porządku publicznego i wojskowych. Śmigłowce te wylatały łącznie przeszło 5,9 miliona godzin i są doskonale wspierane przez sieć rozwiniętą na całym świecie.
Według Airbusa H145M to dla Australii opcja sprawdzona operacyjnie, niedroga i pozbawiona ryzyka. Dodatkowo ma się dobrze uzupełniać z MRH90 Taipanem, zapewniając większą mobilność i świadomość sytuacyjną podczas operacji specjalnych. Dzięki niewielkim gabarytom H145M nadaje się do działań w gęsto zabudowanym terenie miejskim i może być szybko przerzucony przy użyciu samolotu transportowego C-17A Globemaster. Dodatkowym atutem ma być to, że H145M został już wypróbowany i przetestowany. Na jego zakup zdecydowały się siły zbrojne Niemiec, Węgier, Luksemburga, Serbii i Tajlandii. Szczególnie wart podkreślenia jest przypadek niemiecki, ponieważ tam śmigłowce również kupiono z myślą o siłach specjalnych.
Airbus jest obecny w Australii od prawie dwóch dekad, budując lokalne zdolności przemysłowe i sieć wsparcia krajowego lotnictwa wojskowego i cywilnego. Koncern zatrudnia w tym państwie 1500 pracowników w dwudziestu trzech zakładach zajmujących się samolotami i śmigłowcami cywilnymi i wojskowymi. Firma zainwestowała w australijski przemysł lotniczy ponad 1,7 miliarda dolarów australijskich, w tym 100 milionów pochodzących z bezpośrednich inwestycji w projekty ARH Tiger i MRH90.
Zobacz też: Włochy oferują Paragwajowi czołgi Leopard 1A5
(Informacja prasowa)