Zależna od koncernu Textron spółka Airborne Tactical Advantage Company (ATAC) poinformowała, że 22 sierpnia należący do niej samolot Mirage F1B wykonał pierwszy z serii lotów dopuszczających do użycia. Był to prawdopodobnie pierwszy lot prywatnego Mirage’a F1 w amerykańskiej przestrzeni powietrznej.

W 2017 roku spółka ATAC kupiła od Francji sześćdziesiąt trzy samoloty tego typu. Nie wiadomo, ile z nich zostanie przywróconych do stanu lotnego. Firma oświadczyła jedynie, że będzie to tyle egzemplarzy, ile okaże się praktyczne w działalności operacyjnej. Myśliwce będą wykorzystywane w roli agresorów. Do zabezpieczenia zadań francuskich myśliwców ATAC powołał w Fort Worth Adversary Center of Excellence, gdzie składuje 3 miliony części zamiennych do samolotów i zatrudnia 200 mechaników do ich obsługi.

ATAC jest jedną z kilku prywatnych firm wojskowych, które szykują się do udziału w programie ADAIR. Drugim prywatnym użytkownikiem Mirage’ów F1 jest Draken.

Celem jest zakontraktowanie u prywatnych firm wojskowych 30 tysięcy lotów rocznie w roli agresorów na terytorium kontynentalnych Stanów Zjednoczonych, Alasce i Hawajach. Kolejne 10 tysięcy lotów rocznie ma być przeznaczonych do szkolenia wysuniętych nawigatorów naprowadzania. Wielkość zapotrzebowania sprawia, że prawdopodobnie zamówienie zostanie podzielone między kilka firm. Szacowana wartość umowy w ciągu dziesięciu lat wynosi 7,5 miliarda dolarów.

Zobacz też: Brytyjscy agresorzy na Słowacji

(monch.com)

Mike Freer – Touchdown-aviation, GNU Free Documentation License 1.2