Opracowywany przez koncern Aviation Industry Corporation of China (AVIC) ciężki wiropłat transportowy, określany roboczo jako Advanced Heavy Lifter (AHL), rośnie w siłę – na razie przynajmniej na papierze. Z informacji przedstawionych na tegorocznym salonie lotniczym w chińskim Zhuhai wynika, że śmigłowiec będzie jeszcze cięższy i dysponował będzie większym udźwigiem, niż zapowiadano kilka lat temu.
Według obecnie prezentowanych charakterystyk AHL będzie miał masę maksymalną rzędu 42 ton przy dopuszczalnej masie startowej 38,7 tony. W 2015 roku, gdy projekt był jeszcze wspólną inicjatywą chińsko-rosyjską, przewidywano, że maksymalna masa śmigłowca wraz z uniesionym ładunkiem wyniesie 38,2 tony. Według pierwszych informacji z 2009 roku maksymalna masa maszyny miała oscylować wokół 30 ton.
Nieznacznie wzrósł także pułap, który ma być osiągany przez nowy śmigłowiec. Wcześniej deklarowano, że AHL będzie latał na wysokościach do 5700 metrów, teraz jest to już pełne 6000 metrów. Przy tym masa ładunku przewożonego wewnętrznie ma sięgać od pięciu do dziesięciu ton, w zależności od wysokości nad poziomem morza. Na haku zewnętrznym zaś maszyna ma być w stanie podnieść do piętnastu ton.
The Avic Advanced Heavy Lifter helicopter has grown again, to the point that it is now 40% heavier than when first described nine years ago 🔓 https://t.co/MuUBCkAiaP pic.twitter.com/UfDZTuwrUb
— Aviation Week (@AviationWeek) 9 listopada 2018
Oczywiście na razie AHL – znany też pod oznaczeniem AC332 – rozwijany jest jako śmigłowiec cywilny. Podobnie jednak jak w przypadku oblatanego niedawno bezzałogowego dwupłatowca transportowego na bazie lokalnej kopii Ana-2 jego cechy wyraźnie predestynują go do zastosowań wojskowych.
Mimo starań Chińczyków AHL nie dorówna wielkością i udźwigiem rosyjskim olbrzymom typu Mi-26. Może za to stać się na niektórych rynkach konkurencją dla bardzo kosztownego amerykańskiego CH-53K. Dla porównania: wedle danych producenta King Stallion ma masę maksymalną 39,9 tony i może przenosić ładunki o masie do 12,2 tony na odległość 200 kilometrów lub do 16,3 tony na krótszym dystansie.
Zobacz też: WZ-10 z dodatkowym opancerzeniem
(aviationweek.com, lockheedmartin.com; na fot. tytułowej śmigłowiec Changhe Z-8)