Pierwszy C-295ASW dla Chile
Marynarka wojenna Chile zaakceptowała pierwszy egzemplarz samolotu C-295 w wersji zwalczania okrętów podwodnych. Drugi samolot w tym wariancie zostanie dostarczony w ciągu kilku kolejnych miesięcy. Wcześniej chilijska marynarka otrzymała także C-295 w odmianie morskiego samolotu patrolowego.
Airbus Military w swoim oświadczeniu zwraca uwagę, że jest to pierwszy europejski samolot do zwalczania okrętów podwodnych od czasu pochodzącego z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku samolotu Bréguet Atlantic, który wciąż jest użytkowany przez Francję, Włochy i Pakistan. C-295ASW ma być także doskonałym wyborem dla klientów poszukujących następcy dla starszych modeli amerykańskiego P-3 Orion.
Wyposażenie C-295 obejmuje system akustyczny, system wykrywania anomalii magnetycznych i wyrzutnię boi sonarowych oraz torpedy Mk 46. Poza pilotami załoga składa się z czterech operatorów.
Winglety i rakiety
Airbus Military poinformował również o prowadzonych pracach rozwojowych modelu C-295. Obejmują one integrację pocisków przeciwokrętowych oraz zamontowanie wingletów na końcach skrzydeł. Ponadto w ciągu kolejnego roku zostaną przeprowadzone testy systemu, który ma zintegrować pokładowy HUD z głowicami optycznymi.
Do końca sierpnia mają zostać przeprowadzone próby z rakietą powietrze-woda MBDA Marte, których celem będzie sprawdzenie właściwości aerodynamicznych samolotu z zamontowanym pociskiem. Natomiast do końca przyszłego roku ma się odbyć pierwszy test odpalenia prawdziwiej rakiety. Marte ma być odpalana z tych samych wyrzutni co torpeda Mk 46 w C-295ASW.
Na początku 2013 roku ma odbyć swój pierwszy lot C-295 z wingletami, które mają poprawić jego osiągi w fazie startu i wznoszenia. Będą one mogły być zainstalowane również na samolotach będących w służbie już obecnie.
AWACS i gunship
Airbus ujawnił ponadto, że prowadzi rozmowy z trzema potencjalnymi klientami na C-295 w wersji wczesnego ostrzegania. Samolot ten jest opracowywany wspólnie z izraelską firmą Elfa.
Dodatkowo trwają prace studyjne mające odpowiedzieć na pytanie czy opłaca się opracować C-295 (lub pokrewnego CN-235) w wersji gunship.
(flightglobal.com)