Program stworzenia samobieżnych moździerzy na bazie bojowych pojazdów piechoty CV90 – Mjölner – nabiera tempa. Obecnie trwają testy ogniowe moździerza automatycznego Mjölner kalibru 120 milimetrów zabudowanego na prototypowym pojeździe tego typu. Do końca 2017 roku BAE Systems przeprowadzi szczegółowy przegląd projektu. Od jego wyniku zależeć będzie rozpoczęcie produkcji seryjnej.

Po zakończeniu modernizacji każdy z czterdziestu pojazdów z systemem moździerzowym Mjölner zostanie przyjęty do służby w szwedzkich wojskach lądowych i oznaczany będzie GRKPBV90. Produkcja systemów wieżowych ze zdwojonym moździerzem kalibru 120 milimetrów rozpocznie się w 2018 roku, początek dostaw zaplanowano na koniec 2018 lub początek 2019 roku. Lufy moździerzy pochodzić będą ze Słowacji. Prace będą prowadzone w zakładzie BAE Systems Hägglunds w Örnsköldsvik i potrwają prawdopodobnie do końca roku 2020.

Do każdego z pięciu zmechanizowanych batalionów wyposażonych w pojazdy CV9040 trafi osiem GRKPBV90. Każdy z nich będzie obsługiwany przez przegubowy transporter opancerzony o trakcji gąsienicowej Bv 206, którego zadaniem będzie transport dodatkowej amunicji.

Szwedzkie moździerze będą ładowane odprzodowo dzięki zautomatyzowanemu układowi zasilania w amunicję. Będą wykorzystywać pociski z głowicami odłamkowo-burzącymi, ale istnieje też możliwość stosowania amunicji inteligentnej Strix kalibru 120 milimetrów, opracowanej przez Saab Dynamics. Ma ona donośność 7,5 kilometra i dysponuje głowicą kumulacyjną samonaprowadzającą się na podczerwień.

Dodatkowym uzbrojeniem będzie zdalnie sterowany moduł z karabinem maszynowym zamontowanym na wieży. Istotną zmianą w stosunku do bwp CV90 będzie zwiększony rozmiar wieży, która w tylnej niszy ma mieścić aż dziewięćdziesiąt osiem pocisków. Miejsce wygospodaruje się dzięki temu, że w wozie nie będą potrzebni żołnierze desantu. Poza tym zarówno kadłub, jak i wieża będą dopancerzone.

Zobacz też: Szwecja zwiększa budżet obronny

(janes.com)

materiały prasowe BAE Systems