27 października podczas defilady z okazji święta niepodległości Turkmenistanu po raz pierwszy zaprezentowano pojazdy kupione od emirackiego przedsiębiorstwa Nimr Automotive Company. W Aszchabadzie pojawiły się opancerzony samochód patrolowy Ajban 440A i pojazd dalekiego zasięgu dla wojsk specjalnych Ajban LRSOV. Ponadto podczas parady okazało się, że turkmeńskie siły zbrojne są pierwszym zagranicznym użytkownikiem pojazdów CombatGuard.

Ajban LRSOV dysponuje miejscem dla czteroosobowej załogi i opcjonalnie pięcioma miejscami dla żołnierzy desantu. Z tyłu wozu znajduje się przestrzeń ładunkowa. Na dachu kabiny montowana jest obrotowa wieżyczka z karabinem maszynowym M2 Browning kalibru 12,7 milimetra, którą obsługuje ręcznie jeden z żołnierzy. Dodatkowe karabiny maszynowe M2 Browning zamontowane są jako uzbrojenie boczne. Załoga Ajbana LRSOV dysponuje również granatnikiem automatycznym kalibru 30 milimetrów.

Według Sztokholmskiego Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem brak jest danych odnośnie do kupna Ajbanów LRSOV przez turkmeńskie sił zbrojne. Inaczej jest w przypadku Ajbanów 440A, których Aszchabad nabył dziesięć sztuk w 2016 roku.

Turkmeńskie Ajbany 440A uzbrojone są w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Szerszeń kalibru 130 milimetrów. Szerszenie naprowadzane są laserowo i mają zasięg 5,5 kilometra. Dodatkowo w przestrzeni ładunkowej znajduje się zamontowany karabin maszynowy NSW kalibru 12,7 milimetra z możliwością prowadzenia ognia na boki i do tyłu. Pomyślany jest również jako broń służąca do obrony przeciwlotniczej.

Pojazdy CombatGuard zaprojektowały i wyprodukowały zakłady Israel Military Industries. Pojazd miał publiczną premierę na targach Eurosatory w czerwcu 2014 roku. Może przewozić od sześciu do ośmiu żołnierzy. Uzbrojony jest w zdalnie sterowany moduł z karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetra.

Zobacz też: Turkmenistan kupuje chińskie drony

(armyrecognition.com, 21stcenturyasianarmsrace.com)

Andrzej Pawłowski, konflikty.pl