Odbywające się w Stambule targi zbrojeniowe IDEF 2019 były dla tureckiej firmy Otokar okazją do prezentacji dwóch nowych modeli wozów opancerzonych. Pierwszym jest nowy wariant samochodu Ural, a drugim – pojazd zupełnie nowy, nazwany Akrep II (na zdjęciu tytułowym).

Ural jest pojazdem modułowym i został zaprojektowany, aby spełniać wiele różnych wymogów sił zbrojnych i innych użytkowników potrzebujących pojazdu w układzie 4 × 4. Dzięki modułowej budowie platforma Urala może być łatwo zaadaptowana do montażu różnego rodzaju wyposażenia, uzbrojenia, opancerzenia zgodnie z wymaganiami klienta. Na IDEF po raz pierwszy zaprezentowano przeznaczony dla sił specjalnych pojazd Ural Special Operations Vehicle (SOV).

Ural SOV został stworzony z myślą o operacjach sił specjalnych. Dzięki opancerzonemu podwoziu i burtom łączy wysoką mobilność taktyczną z dużą odpornością na ostrzał i wybuchy min. Samochodem może jechać pięciu żołnierzy, wliczając kierowcę. Na dachu można zamontować karabin maszynowy kalibru 12,7 milimetra, a z przodu i z tyłu znajdują się miejsca na dwa dodatkowe karabiny kalibru 7,62 milimetra. Tak wyposażony pojazd nadaje się nie tylko do prowadzenia operacji specjalnych, ale także do dalekiego zwiadu.

Ural w wersji patrolowej (fot. Otokar)

Akrep II jest owocem wieloletnich doświadczeń producenta w dziedzinie budowy pojazdów opancerzonych. Jest to ogólna nazwa dla całej rodziny pojazdów, które powstaną na wspólnym podwoziu. Pojazd ma dysponować dużą mobilnością taktyczną; w zależności od potrzeb zamawiającego można na nim zainstalować różnego rodzaju uzbrojenia obsługiwane ręcznie i wieżyczki zdalnie sterowane. Także rodzaj silnika pozostaje do wyboru klienta. Na targach zaprezentowano demonstrator technologii Akrep IIe napędzany silnikiem elektrycznym.

– Nasza nowa generacja pojazdów Akrep II bazuje na dziedzictwie opracowanego w 1995 roku wozu Akrep, który mógł zabrać trzech żołnierzy i wiele rodzajów uzbrojenia – powiedział generalny menadżer Otokara Serdar Görgüç. – Akrep odniósł wielki sukces operacyjny w misjach w różnych częściach świata. Akrep II został stworzony, aby sprostać współczesnym wymaganiom dzięki niewielkim rozmiarom, niskiej sylwetce, małej sygnaturze termalnej i akustycznej oraz efektywnemu uzbrojeniu.

– Biorąc pod uwagę ciągle zmieniające się warunki walki i zagrożenia, a także odpowiadając na sugestie i potrzeby naszych klientów, połączyliśmy siły naszych działów rozwoju i wspólnie z AxleTech prezentujemy na tragach elektrycznego Akrepa IIe – dodał Görgüç. – Jest to świadectwo, że nasza firma znajduje się w światowej czołówce stosowania w wozach bojowych najbardziej obiecujących technologii.

Podwozie Akrepa II może stanowić bazę dla szerokiej gamy pojazdów specjalistycznych. Mocna budowa ma pozwalać na zamontowanie wieży z działem kalibru nawet 90 milimetrów. Inne warianty obejmują miedzy innymi pojazd rozpoznawczy i patrolowy.

Zobacz też: Turcja kupi 529 pojazdów Kirpi

(IDEF Daily 2)

Otokar