Na początku tego roku koncern Leonardo rozpoczął prace nad nowym śmigłowcem bojowym, następcą AW129 Mangusta. Jak dowiedział się portal Flightglobal, maszyna otrzyma oznaczenie AW249, a do projektu dołączyło drugie państwo.
Na Dubai Airshow 2017 Lorenzo Mariani z działu handlowego Leonarda stwierdził, że śmigłowiec jest „nie tylko dla Włoch”, nie ujawnił jednak, kim jest tajemniczy partner. Przyznał przy tym, że otwartość projektu na inne państwa była jednym z warunków, które koncern postawił włoskiemu rządowi. Prawdopodobnym partnerem w pracach nad AW249 jest turecki TAI. Ankara już wcześniej sygnalizowała już zamiar opracowania następcy śmigłowców bojowych T129 ATAK, który wywodzi się z A129.
Wart 487 milionów euro kontrakt na skonstruowanie następcy Mangusty został przyznany w styczniu 2017 roku. W stosunku do poprzednika przed AW249 postawiono wyższe wymagania. Maksymalna masa startowa ma wzrosnąć z 5 do 7–8 ton. Przełoży się to na dużo większy udźwig, wynoszący niemal 2 tony uzbrojenia w porównaniu z 800 kilogramami u AW129. Duży nacisk ma zostać położony na zmniejszenie sygnatury radarowej i termicznej śmigłowca. Nowa maszyna ma także wykorzystywać rozwiązania znane już z wielozadaniowego AW149.
Prace nad AW249 powinny zakończyć się w 2025 roku. wtedy też rozpocznie się wycofywanie Mangust. Włoskie siły zbrojne planują zamówić czterdzieści osiem nowych śmigłowców.
Zobacz też: Unijna polityka obronna zagraża włoskim firmom
(flightglobal.com)