Norweskie ministerstwo obrony poin­for­mo­wało, że skie­ruje siły do obrony polskiej przestrzeni powietrznej wokół portu lotniczego w Rzeszowie. Do naszego kraju trafi kontyngent liczący około stu osób wyposażony w samoloty bojowe F-35A Lightning II i systemy przeciwlotnicze NASAMS.

W oświadczeniu prasowym podkreślono, że „Ukraina wciąż potrzebuje pomocy wojskowej, a Polska jest najważniejszym hubem logistycznym”. Ale rdzeniem całego systemu jest oczywiście lotnisko Rzeszów-Jasionka i dlatego właśnie tu skupią się wysiłki Norwegów. Misja rozpocznie się już w tym miesiącu i potrwa do Wielkiejnocy (20 kwietnia 2025 roku).

– Polska dokonuje ogromnego wysiłku na rzecz zapewnienia, iż zaopatrzenie zarówno cywilne, jak i wojskowe trafia do Ukrainy – podkreślił minister obrony Bjørn Arild Gram. – Lotnisko [w Rzeszowie] odgrywa również kluczową rolę w ewakuacji medycznej, za którą odpowiedzialna jest Norwegia. Rosyjska wojna w Ukrainie pokazała wartość obrony powietrznej, a norweska pomoc w Polsce jest bardzo doceniana. Robimy to przede wszystkim dla Ukrainy i Polski, ale także po to, aby pokazać, że poważnie traktujemy nasze zobowiązania wobec NATO.

Kilka dni temu Niemcy zaoferowały gotowość ponownego wysłania do Polski baterii systemu przeciwlotniczego Patriot na okres sześciu miesięcy. Miałaby ona trafić do naszego kraju na początku przyszłego roku i prawdopodobnie zastąpi obecną tam teraz baterię amerykańską, która może zostać przekazana Kijowowi. Niemieckie Patrioty był już rozmieszczone w Polsce w ubiegłym roku.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1700 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

LUTY BEZ REKLAM GOOGLE 95%

Norwegia to trzeci kraj na Starym Kontynencie – po Włoszech i Wielkiej Brytanii – który doprowadził swoje F-35 do poziomu wstępnej gotowości operacyjnej. Łącznie próby realizowane przez norweskie lotnictwo trwały dwa lata. Obecnie norweska flota F-35A liczy trzydzieści siedem egzemplarzy. Dziesięć wciąż stacjonuje w bazie Luke w Arizonie w ramach międzynarodowego programu szkolenia lotników i techników. Docelowo Luftforsvaret będzie posiadać pięćdziesiąt dwa F-35A. Norweskie maszyny – podobnie jak polskie i kanadyjskie – wyposażone są w zasobnik ze spadochronem hamującym, który uznano za niezbędny dla bezpiecznego działania z oblodzonych dróg startowych. Znajduje się on pomiędzy statecznikami pionowymi.

Holenderska wyrzutnia pocisków systemu NASAMS.
(Ministerie van Defensie)

NASAMS (National Advanced Surface-to-Air Missile System) to system przeciwlotniczy krótkiego zasięgu składający się ze radiolokatora AN/MPQ-64 Sentinel produkcji Raytheona, wyrzutni budowanej przez norweskiego Kongsberga oraz centrum kierowania ogniem i wozu obserwacyjnego z głowicą elektrooptyczną. System może zwalczać cele w odległości 25 kilometrów przy użyciu pocisków AMRAAM i nawet 50 kilometrów, jeśli wyrzutnia dysponuje pociskami AMRAAM-ER. Oprócz tego dokonano już integracji z pociskami AIM-9X Sidewinder Block II, które mogą być stosowane na dotychczasowej wyrzutni bez modyfikacji.

Bateria składa się z trzech jednostek ogniowych, a każda z nich – z trzech wyrzutni, stacji radiolokacyjnej, wozu obserwacyjnego i stanowiska kierowania ogniem. Jedną z głównych zalet NASAMS-a jest niewrażliwość całego kompleksu na niszczenie poszczególnych jego komponentów. Poszczególne elementy jednostki ogniowej mogą być rozproszone na tyle, że niemożliwe będzie wyeliminowanie wszystkich w jednym uderzeniu artyleryjskim lub lotniczym, a jeżeli przeciwnikowi uda się na przykład wyeliminować wóz dowodzenia danej jednostki ogniowej, pieczę nad nią może przejąć któryś z pozostałych dwóch wozów w baterii. Cały system jest spięty taktycznym systemem transmisji danych Link 16.

wallycacsabre, Creative Commons Attribution 2.0 Generic