Ukraińcy rozważają udostępnienie innym krajom centrum szkolenia pilotów NITKA w bazie lotniczej Saki-Nowofiodorowka na Krymie. Plany nie są skonkretyzowane, a dalsze działania zależeć będą w dużej mierze od samych Rosjan.

Według ukraińskiego wiceministra obrony, Aleksandra Olejnika, w tej kwestii rozważane są różne opcje. Jeśli Rosjanie nie będą w stanie wykorzystać tego kompleksu w stu procentach, to nie powinna mieć żadnych zastrzeżeń co do jego udostępnienia w celach szkoleniowych pilotom z innych państw. W tym przypadku Ukraina lojalnie zapytałaby o zgodę Moskwy.

Według analityka z londyńskiego Międzynarodowego Instytutu Studiów Strategicznych oczywiste wydają się kandydatury Indii i Chin. Pierwsze państwo wciąż oczekuje na przyjęcie do służby INS Vikramaditya, który będzie zdolny do obsługi myśliwców Mig-29K. Natomiast Chiny dysponują jednym lotniskowcem, a ich doświadczenie na polu operowania z okrętów tej klasy jest względnie małe.

W ubiegłym roku przedstawiciele Rosji i Ukrainy złożyli podpisy pod protokołem dotyczącym zmiany umowy o wynajem obiektów. Zaktualizowane porozumienie przewiduje, że Rosja będzie płacić stały czynsz w wysokości siedmiuset tysięcy dolarów rocznie w zamian za korzystanie z obiektów w centrum szkoleniowym Nitka. Ponadto Rosjanie zobowiązali się do renowacji różnych elementów kompleksu. W ramach ustanowionej dzierżawy Rosjanie zyskali możliwość nieograniczonego wykorzystywania centrum szkoleniowego wraz z opcją dzielenia się nim z państwami trzecimi.

Wydzierżawienie centrum szkoleniowego już teraz gwarantuje systematyczny trening pilotów, aby do czasu wprowadzenia nowych lotniskowców do służby, dysponować określoną liczbą wyszkolonych specjalistów do operowania na okrętach tej klasy.

Obecnie w skład Marynarki Wojennej Rosji wchodzi tylko jeden lotniskowiec – Admirał Kuzniecow, służący we Flocie Północnej. Zgodnie z nowymi planami, Rosja będzie budować jednostki tej klasy o napędzie atomowym dopiero pod koniec obecnej dekady.

Kompleks Nitka został zbudowany jeszcze za czasów Związku Radzieckiego w celu szkolenia pilotów do operowania z lotniskowców. Po rozpadzie ZSRR na początku lat 90. obiekt znalazł się na terytorium i pod jurysdykcją Ukrainy. Do tej pory Rosja korzystała z tego kompleksu okazyjnie na podstawie umowy zawartej w 1997 roku.

Centrum zostało wyposażone w elementy niezbędne dla pilotów marynarki. Do dyspozycji korzystających zostały oddane pokład startowy, liny hamujące, trampolina (rampa startowa), stosowany na lotniskowcu wskaźnik ścieżki schodzenia do lądowania i inne urządzenia nawigacyjne.

(en.rian.ru)

Leonid Faerberg, na licencji GNU Free Documentation License, Version 1.2