4 października niemiecka gazeta Süddeutsche Zeitung doniosła, że oferowany przez Boeinga F/A-18E/F Super Hornet jest obecnie preferowanym typem samolotu bojowego, który miałby zastąpić w Luftwaffe starzejące się Tornada. Dzieje się to w zaledwie kilka miesięcy po tym, kiedy inna amerykańska konstrukcja, myśliwiec F-35A Lightning II, została wyeliminowana z przetargu.

Jak twierdzi dziennik, głównym powodem zielonego światła dla Super Horneta może być czas. Choć naturalnym wyborem dla Niemiec byłby produkowany w ramach europejskiej współpracy Eurofighter Typhoon, sił zbrojnych naszego sąsiada nie stać na kilkuletnie opóźnienia związane z otrzymaniem przez ten typ certyfikatu zdolności do przenoszenia amerykańskiej broni nuklearnej.

Niemcy, na terenie których składowana jest gotowa do użytku w razie konieczności taktyczna broń jądrowa NATO, zobowiązane są zapewnić środki do jej przenoszenia. Tymczasem niemieckie ministerstwo obrony ma być w posiadaniu dokumentów potwierdzających, że czas potrzebny na spełnienie przez Eurofightery wymogów formalnych niezbędnych do przenoszenia takiej broni wynosi od trzech do pięciu lat.

O ile w przypadku Lightninga jego zakup mógłby być odbierany jako nieprzyjazny gest w stronę Francji, o tyle wybór F/A-18E/F dla Luftwaffe miałby być potraktowany jako rozwiązanie pomostowe, na okres, zanim dostępny będzie europejski myśliwiec piątej generacji. Ponoć za Super Hornetem optują też sami niemieccy lotnicy. Nie zmienia to jednak faktu, że wybór myśliwca zza oceanu mógłby oznaczać dla rodzimego przemysłu wielomiliardowe straty, o co ścierają się w Bundestagu opcje pro- i antyamerykańskie.

Wizerunkowi Airbusa za Odrą, który jest 33-procentowym udziałowcem w konsorcjum Eurofighter, na pewno nie pomaga wykryta niedawno afera, o której pisze ta sama Süddeutsche Zeitung. Sprawa dotyczy planowanego przez Bundeswehrę rozwoju systemów łączności satelitarnej. Poufne dokumenty w tej sprawie w sposób nielegalny trafiły ponoć w ręce kilkunastu pracowników Airbusa.

Zobacz też: Długofalowe plany rozwoju Eurofightera

(sueddeutsche.de, dw.com; na fot. F/A-18F na lotniskowcu USS George H.W. Bush)

US Navy / Mass Communication Specialist 2nd Class Hank Gettys