W amerykańskich mediach wciąż wrze z powodu zarówno zderzenia niszczyciela USS John S. McCain (DDG 56) ze zbiornikowcem płynącym pod banderą liberyjską (21 sierpnia w cieśninie Malakka), jak i czerwcowego incydentu z udziałem USS Fitzgerald. Choć straty na obu okrętach typu Arleigh Burke wydają się podobne, US Navy powstrzymuje się od nadawania zdarzeniom wspólnego mianownika.

W przypadku Fitzgeralda dochodzenie zakończyło się usunięciem ze stanowisk trzech dowódców okrętu i konsekwencjami dyscyplinarnymi dla części załogi. Jak twierdzi szef operacji morskich US Navy, admirał John Richardson, na razie nie ma powodów, aby przypuszczać, że do wypadku Johna S. McCaina przyczyniły się zaniedbania. Chociaż nie ma ku temu przesłanek, jako możliwej przyczyny utraty przez okręt sterowności postępowanie powypadkowe nie wyklucza też cyberataku lub sabotażu.

Prasa brukowa rozdmuchała ten komentarz, twierdząc, że oba zderzenia mogły zostać spowodowane atakami hakerskimi. Inne źródła lansują teorie spiskowe, iż może to być efekt posiadania przez Chiny broni zdolnych do porażania impulsem elektromagnetycznym układów sterowania okrętów lub zakłócania sygnałów GPS. Według Chińczyków zaś ostatnie wydarzenia są dowodem na to, jakoby amerykańskie okręty działały na wodach wokół Azji w sposób arogancki i stanowiły zagrożenie dla innych jednostek.

18 sierpnia portal Stars and Stripes opublikował wstępne ustalenia na temat zderzenia Fitzgeralda z filipińskim kontenerowcem. Z raportu wynika, że uszkodzone przedziały niszczyciela zostały zalane wodą w ciągu kilkudziesięciu sekund. Tylko dzięki sprawnej ewakuacji, w tym bohaterskiej postawie doświadczonych marynarzy, udało się uratować aż dwadzieścia osiem z zajmujących je trzydziestu pięciu osób.

Dla floty nawodnej US Navy obecny rok jest niezbyt szczęśliwy. W styczniu krążownik USS Antietam wszedł na mieliznę w Zatoce Tokijskiej. 9 maja inna jednostka typu Ticonderoga, USS Lake Champlain (CG 57), niegroźnie zderzyła się z południowokoreańskim kutrem rybackim. Nie poprawił także wizerunku marynarki czerwcowy skandal z uznanym za zmarłego ukrywającym się marynarzem na USS Shiloh.

Incydent z udziałem Johna S. McCaina stał się też okazją do odnowienia sporów terytorialnych między Singapurem a Malezją wokół niewielkiej skalistej wysepki Pedra Branca. Każdy z tych krajów przyznał, że do zdarzenia doszło na wodach terytorialnych należących do niego, a nie do zamorskiego sąsiada.

(usni.org, stripes.com, news.com.au; na zdjęciu USS John S. McCain w czerwcu 2017)

US Navy / Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Gavin Shields