Wciąż sprzeczne są niektóre informacje na temat katastrofy samolotu wojskowego, do której doszło podczas lotu szkoleniowego 29 stycznia w prowincji Kuejczou na południu Chin. Źródła nie są zgodne co do wersji i przeznaczenia maszyny, która się rozbiła, a nawet co do ostatecznej liczby ofiar.
Serwisy informacyjne od początku zgadzały się jedynie co do faktu, że katastrofie uległ należący do Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej samolot typu Shaanxi Y-8, konstrukcyjnie wywodzący się z radzieckiego Antonowa An-12. Strona China Plus News 4 lutego potwierdziła natomiast, że odbyły się uroczystości pogrzebowe ofiar z udziałem rodzin i chińskich dostojników wojskowych.
BREAKING: Large Air Force plane crashes during training in southwest China; no word on casualties or the number of people on board pic.twitter.com/jxykBU37xY
— BNO News (@BNONews) 29 stycznia 2018
Nawet co do identyfikacji maszyny zdarzały się jednak wątpliwości, gdyż na zdjęciach z miejsca wypadku, zamieszczonych na serwisach społecznościowych, pojawił się prawdopodobnie przypadkowo przelatujący dwusilnikowy odrzutowy dolnopłat. Brytyjski tabloid Sunday Express zinterpretował widok nisko lecącego samolotu z włączonymi światłami do lądowania jako dowód pożaru na pokładzie.
Najwięcej informacji o okolicznościach wypadku opublikował 1 i 2 lutego hongkoński dziennik South China Morning Post. Samolot miał być „nową wersją Y-8 służącą do zaopatrywania w paliwo w powietrzu” – czego raczej nie potwierdzałyby tak duża liczba osób na pokładzie. Do upadku maszyny, niewyposażonej w fotele wyrzucane, doszło natomiast zbyt nagle, aby ludzie zdołali ją bezpiecznie opuścić.
A Chinese military aircraft crash in Guizhou this week killed at least a dozen crew members and exposed the “fatal gap” between the air force’s ambitions and its technology, the South China Morning Post has learned. https://t.co/IIIgxAHCQy via @SCMP_News
— Roilo Golez (@roilogolez) 1 lutego 2018
2 lutego serwis Alert 5 zamieścił informację, jakoby rozbity samolot był w wersji zwiadu elektronicznego i dowodzenia wojskami lądowymi Y-8GX-4. Twierdził też, że w chińskich mediach społecznościowych pojawiła się na krótko pełna lista dwunastu ofiar katastrofy (według innych źródeł mogło być ich nawet piętnaście), która bardzo szybko została jednak usunięta.
Nieco spójniejsze informacje na temat wypadku publikuje strona Aviation Safety Network, która na podstawie widocznego na fragmentach ogona wraku numeru seryjnego 30513 zidentyfikowała maszynę jako wersję powietrznego dowodzenia i walki elektronicznej Y-8GX-3. Powołując się na źródła chińskie, podaje również informację, że na pokładzie było pięć osób załogi i siedmioro pasażerów.
Zobacz też: Wojna psychologiczna wokół Tajwanu
(alert5.com, scmp.com, aviation-safety.net; na zdj. Shaanxi Y-8 w wersji transportowej)