Hiszpańska firma Navantia zwodowała pierwszą z serii barek desantowych dla swojego australijskiego partnera. Będą one stanowiły wyposażenie zbudowanych również przez Navantię wielkich okrętów desantowych australijskiej marynarki wojennej.
Łącznie w Kadyksie ma zostać zbudowanych dwanaście takich barek. Ich projekt opiera się na jednostkach zbudowanych dla hiszpańskiej marynarki wojennej, LCM-1E. Są one wykorzystywane na hiszpańskim okręcie desantowym Juan Carlos I, który posłużył jako projekt bazowy dla australijskich okrętów typu Canberra.
Umowę na dostarczenie barek podpisano w grudniu 2011 roku. Pierwsze cztery mają wejść do służby w Royal Australian Navy w 2014 roku. Ich długość wynosi 23,3 metra, są szerokie na 6,4 metra, a ich zanurzenie to 2,8 metra. Napędzane są przez dwa silniki diesla o mocy 809 koni mechanicznych. W założeniu mają osiągać prędkość ponad 20 węzłów, a ich zasięg ma wynosić 190 mil morskich przy pełnym obciążeniu. Będą w stanie przyjąć na pokład czołg typu Abrams. Australia jest ważnym rynkiem eksportowym dla hiszpańskiej Navantii. Stało się to przyczyną powołania Navantia Australia Pty.
(navantia.es)