Kanadyjskie ministerstwo obrony wykluczyło z programu Canadian Surface Combatant francusko-włoską parę Naval Group i Fincantieri. Konsorcjum to zdecydowało się zgłosić swoją ofertę z obejściem procedury przetargowej (zobacz: Program CSC: Nietypowa europejska propozycja dla Kanady).
Urząd do spraw służby publicznej i zakupów (PSPC) jednoznacznie krytykuje podejście Włochów i Francuzów. „Złożenie spontanicznej oferty w ostatniej chwili podkopuje uczciwą i konkurencyjną naturę przetargu […]. Przyjęcie takiej propozycji podkopałoby zaufanie tych uczestników przetargu, którzy poświęcili czas i wysiłek na wzięcie udziału w rywalizacji, oraz utrudniłoby rządowi należyte wyposażenie Royal Canadian Navy, tworząc zarazem zły precedens pod kątem przyszłych przetargów”, głosi oświadczenie PSPC.
Jako że Naval Group i Fincantieri nie złożyły żadnej propozycji zgodnej z procedurą przetargową, ich dalszy udział w programie CSC jest wykluczony. Kanadyjczycy nie zamierzają bowiem wydłużać czasu na przedstawianie ofert.
Czy Francuzi i Włosi skorzystaliby z takiej szansy, gdyby im ją dano? Oba przedsiębiorstwa zapewniają, że są gotowe do dalszej współpracy z Ottawą, a prezes Fincantieri Giuseppe Bono przypomniał stare powiedzenie, że klient ma zawsze rację. Trzeba jednak pamiętać, że strony francuska i włoska uważają, że Kanada nie zapewni należytej ochrony ich własności intelektualnej podczas budowy fregat w Kraju Klonowego Liścia, a sam przetarg będzie ustawiony pod kątem oferentów z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych (i najwyraźniej nie zmieniły zdania w tej kwestii).
Dyskwalifikacja francusko-włoskiego FREMM-a z pewnością zwiększa szanse konsorcjum BAE i Lockheed Martin Canada z fregatami typu 26. Oprócz tego do rywalizacji stanęła hiszpańska Navantia sprzymierzona z przedsiębiorstwami z Australii (zobacz też: Navantia ujawniła szczegóły propozycji dla Kanady) oraz zespół z Alion Canada na czele proponujący holenderskie fregaty obrony przeciwlotniczej i dowodzenia typu De Zeven Provinciën.
Program budowy piętnastu okrętów jest wart potencjalnie 62 miliardy dolarów kanadyjskich.
(defensenews.com)