W fabryce Pilatusa w Stans w Szwajcarii rozpoczął się montaż końcowy pierwszego samolotu szkolno-treningowego PC-21 przeznaczonego dla hiszpańskich sił powietrznych. Hiszpania zamówiła dwadzieścia cztery samoloty tego typu pod koniec 2019 roku. Zastąpią one w siłach powietrznych odrzutowce CASA C-101 Aviojet.

Pierwszy montowany egzemplarz o numerze E.27-01/792-01 jest już w pełni pomalowany w barwy hiszpańskich sił powietrznych i nosi oznaczenia 792. Eskadry Szkolnej z Akademii Generalnej Sił Powietrznych z San Javier. Pierwsza partia samolotów powinna być dostarczona do Hiszpanii do marca 2021 roku, tak by w sezonie jesiennym mogło rozpocząć się szkolenie pierwszych pilotów.

Razem z samolotami Pilatus dostarczy kompleksowy system szkolenia obejmujący między innymi symulatory i inne pomoce edukacyjne. Kontrakt obejmuje również wyszkolenie pierwszych ośmiu instruktorów. Cała umowa ma wartość 205 milionów dolarów, czyli 20 milionów mniej, niż przewidywał kosztorys.

W hiszpańskim przetargu PC-21 pokonał T-6 Texana II i Embraera EMB-314 Super Tucano. Według zamawiającego PC-21 miał najlepszy stosunek jakości do ceny. W hiszpańskiej służbie PC-21 będą nosiły oznaczenie E.27. Początkowo PC-21 zastąpią samoloty T-35 Pillán (oznaczenie lokalne: E.26 Tamiz) w szkoleniu wstępnym i C-101 w szkoleniu podstawowym. Wycofywanie tych ostatnich rozpocznie się w 2021 roku.

Miesiąc temu we Francji odbyła się szkolenie lotnicze ukończył pierwszy rocznik francuskich pilotów szkolący się na PC-21. W szeregach Armée de l’Air et de l’Espace szwajcarskie maszyny zajęły miejsce samolotów Socata TB-30 Epsilon (w szkoleniu podstawowym) i Alpha Jet (w zaawansowanym).

Zobacz też: Gambia zmniejszy liczebność sił zbrojnych

(scramble.nl)

Adrian Pingstone, domena publiczna