Zgodnie z oświadczeniem tureckiego podsekretariatu przemysłu obronnego przedsiębiorstwo Turkish Aerospace Industries wyposaży rodzime bezzałogowe statki latające Anka (Feniks) w moduł odpowiadający za łączność satelitarną (SATCOM).
Turecki podsekretarz stanu do spraw obrony Bayar Murad powiedział, że ostateczny projekt drona ewoluuje po przeprowadzeniu konsultacji z ekspertami tureckiego lotnictwa. Wtedy zostaną wprowadzone niezbędne zmiany lub uzupełnienia. SATCOM uważany jest za idealne rozwiązanie dla operacji prowadzonych przez bezzałogowe aparaty latające. Największą zaletą łączności satelitarnej jest zasięg przechwytywania danych i dokonywania ich transferu. Moc potrzebna do transferowania jest znacznie mniejsza niż w przypadku łączności radiowej. Jednym z głównych problemów mogą być wyższe koszty.
Kolejna modyfikacja będzie dotyczyć silnika. Bayar poinformował, że jego opracowaniem zajmie się przedsiębiorstwo Turkish Engine Industries (TEI). Decyzja jest spowodowana rezygnacją dotychczasowego dostawcy Avic International, który postanowił porzucić działalność w sferze wojskowej i w sierpniu wstrzymał dostawy. W zamian za zamówione Centuriony bezpilotowce mogą otrzymać niemieckie silnik Rotax lub zmodyfikowane obecnie używane jednostki napędowe.
Anka jest blisko wprowadzenia do użytku. W styczniu 2013 roku zakończyły się testy dopuszczeniowe nowego drona. Maszyna wykonała w sumie sto trzydzieści lotów bojowych. W marcu bieżącego roku poinformowano zaś o rozpoczęciu produkcji pierwszych trzydziestu egzemplarzy, które składają się na dziesięć systemów. Odbiorcą będą tureckie wojska lotnicze. Prace rozwojowe rozpoczęły się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych i były prowadzone przez firmę Turkish Aerospace Industries. Maszyna jest bardzo podobna do amerykańskiego Predatora. Anka jest pierwszym tureckim dronem klasy MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), czyli takim, który operuje na średniej wysokości i charakteryzuje się znaczną długością lotu. Każdy system składa się z trzech aparatów bezzałogowych i urządzeń przeznaczonych do kontroli naziemnej.
Dron waży mniej więcej 1,6 tony, a jego ładowność wynosi około 200 kilogramów. Może operować bez przerwy przez 24 godziny. Zasięg Anki pozwala na obsługę przez kontrolera oddalonego o 200 kilometrów. Wysokość, na której się porusza, to maksymalnie 7900 metrów.
(airforce-technology.com)