Jak wynika z materiałów zamieszczonych na oficjalnej stronie amerykańskiej marynarki wojennej, 3 września na pokładzie lotniskowca USS Abraham Lincoln (CVN 72) pojawiły się myśliwce F-35C w barwach dwóch eskadr szkoleniowych, VFA-101 „Grim Reapers” i VFA-125 „Rough Raiders”.

Zadaniem eskadry VFA-101, z bazą macierzystą w Eglin na Florydzie, było „przetarcie szlaku”. Dlatego stała się ona jednostką po części szkoleniową, a po części doświadczalną. Do jej zadań należy między innymi opracowywanie procedur szkolenia, obsługi i wykonywania lotów na F-35C w US Navy i US Marine Corps. W latach 2014–2016 szkoliła także pilotów F-35C dla eskadry doświadczalnej VX-9.

Natomiast VFA-125 z bazy NAS Lemoore od początku jest jedną z typowych tak zwanych eskadr uzupełnień (Fleet Replacement Squadron). Ma się zajmować szkoleniem pilotów, oficerów kierujących lądowaniami (LSO) i obsługi naziemnej dla nowego typu samolotów. Za sprawą VFA-101 i VFA-125 od następnego roku w US Navy i US Marine Corps mają się pojawiać pierwsze bojowe eskadry F-35C.

USS Abraham Lincoln jest już czwartym, po USS Nimitz (CVN 68) i USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69), a następnie USS George Washington (CVN 73), z dużych amerykańskich lotniskowców, które gościły F-35C. Po niespodziewanej decyzji o wysłaniu Lincolna na pomoc obszarom dotkniętym huraganem Irma zaokrętowane na nim Lightningi najprawdopodobniej odleciały do baz macierzystych.

Tymczasem coraz wyższy poziom gotowości osiąga druga eskadra bojowa F-35B w USMC, VMFA-211. Po krótkotrwałych problemach z ALIS i udziale w ćwiczeniach Red Flag 19 sierpnia jej maszyny pojawiły się na śmigłowcowcu desantowym USS Essex (LHD 2), przechodzącym próby morskie i certyfikację pokładu lotniczego w ramach przygotowań do rejsu na Bliski Wschód zaplanowanego na 2018 rok.

Zobacz też: USS America jako lekki lotniskowiec

(navy.mil, f-16.net; na zdj. F-35C w barwach VFA-125 na pokładzie hangarowym USS Abraham Lincoln)

US Navy / Mass Communication Specialist Seaman Garrett LaBarge