Koncern Leonardo podpisał z włoskim Narodowym Inspektoratem Uzbrojenia kontrakt na pierwszą fazę opracowania i realizacji programu budowy nowego śmigłowca rozpoznawczo-eskortowego (NEES – Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta) dla włoskich wojsk lądowych.

Wieloletnia umowa w tej sprawie przewiduje badania, opracowanie, uprzemysłowienie, produkcję i próby prototypu oraz budowę trzech egzemplarzy przedseryjnych. Program zakłada docelowe wyprodukowanie czterdziestu ośmiu śmigłowców dla Esercito Italiano. Nowe maszyny zajmą miejsce starych śmigłowców Agusta AW129 Mangusta, które mają być skreślane ze stanu wojsk lądowych począwszy od 2025 roku. Będą wówczas mieć za sobą trzydzieści pięć lat służby. Pierwszy lot Mangusty odbył się 11 września 1983 roku.

według informacji, które podaje FlightGlobal, nowy śmigłowiec ma w znacznym stopniu wykorzystywać sprawdzone uzbrojenie i awionikę. Jako przykłady podaje się stanowisko strzeleckie TM 197B z działkiem kalibru 20 milimetrów (to samo, które ma Mangusta), pociski przeciwpancerne Spike i system celowniczy Toplite. Wirnik i śmigło ogonowe mają zaś pochodzić z AW149 (przy konstrukcji A129 wykorzystywano z kolei komponenty zaczerpnięte z lekkiego śmigłowca Agusta A109).

Mangusty rozpoczęły służbę w 1990 roku. Włoskie wojska lądowe odebrały sześćdziesiąt egzemplarzy, z czego pięćdziesiąt dziewięć nadal lata. Wykorzystywano je między innymi podczas misji ONZ w Somali w roku 1993. Na bazie Mangusty powstał turecki śmigłowiec T129 ATAK.

(informacja prasowa, flightglobal.com)

Aldo Bidini zgodnie z warunkami GNU Licencji Wolnej Dokumentacji 1.2