Samolot szkolno-treningowy L-39NG otrzymał wojskowy certyfikat typu. Dokument został wydany przez biuro lotnictwa wojskowego w czeskim ministerstwie obrony. Uzyskanie certyfikatu typu oznacza, że dany samolot został wyprodukowany zgodnie z zatwierdzonym projektem i zapewnia zgodność z wymogami zdatności do lotu.
Certyfikat nadano po cyklu prób naziemnych i w powietrzu. W trakcie prób dwa prototypy wykonały około 300 lotów. Dokument udało się uzyskać w mniej niż dwa lata od prezentacji pierwszego prototypu. Teraz L-39NG może latać w międzynarodowej przestrzeni powietrznej i spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa. Jest to jeden z pierwszych samolotów certyfikowanych według nowych międzynarodowych regulacji EMAR 21 i EMACC, co oznacza, że certyfikat jest uznawany przez zarówno Unię Europejską, jak i NATO.
– To jest krok milowy, wspaniały sukces pracowników Aero, który potwierdza, że decyzja o zaprojektowaniu i rozwoju nowego samolotu w Czechach była słuszna – powiedział Marek Dospiva, współwłaściciel Penta Investments, jedynego akcjonariusza Aero Vodochodów. – Do tej pory zainwestowaliśmy w ten projekt 2 miliardy koron, a uzyskanie certyfikatu typu jest ważnym krokiem w rozwoju samolotu i dobrym sygnałem dla naszych klientów.
Wydanie certyfikatu typu nie kończy rozwoju samolotu. Dodawanie kolejnych usprawnień i możliwości oraz dostosowywanie samolotów pod wymagania konkretnych klientów będą wymagały dodatkowych certyfikatów. Do tej pory Senegal i czeskie przedsiębiorstwo LOM Praha zamówiły po cztery samoloty tego typu. Sześć maszyn ma kupić czeskie lotnictwo wojskowe, a list intencyjny w sprawie zakupu dwunastu maszyn podpisała amerykańska spółka RSW Aviation.
Budowa L-39NG jest wspólnym przedsięwzięciem Aero Vodochodów i grupy Omnipol. W ostatnim czasie doszło do zawarcia umowy zmieniającej strukturę właścicielską czeskiego producenta samolotów. W czerwcu 2020 roku podpisano umowę, na której mocy Penta Investments sprzeda posiadane akcje grupie Omnipol (49% akcji) i węgierskiemu przedsiębiorcy Andrásowi Tomborowi (51% akcji).
L-39NG jest wyposażony w silnik Williams International FJ44-4M. Ponadto w kabinie zamontowano „szklany kokpit”, zastosowano nową jednoczęściową osłonę kabiny i nowe fotele wyrzucane oraz przekonstruowano skrzydła z integralnymi zbiornikami paliwa. Pod samolotem znajduje się pięć zaczepów na podwieszenia: po dwa po skrzydłami i jeden centralny pod kadłubem.
Zobacz też: Rosjanie wysłali czołgi do Nikaragui
(aero.cz)