Instytut badawczo-produkcyjny Praktyka z Kijowa poinformował, że opracowany tam pojazd terenowy Kozak-2M1 z powodzeniem przeszedł oficjalne próby i kwalifikacje. Testy państwowe były prowadzone przez Instytut Testów i Certyfikacji Uzbrojenia ukraińskiego ministerstwa obrony narodowej. Obejmowały między innymi brodzenie, jazdę po terenie podmokłym, w warunkach zimowych po terenie oblodzonym i zaśnieżonym oraz zrzuty na spadochronie.
– Zastosowanie niezależnego zawieszenia pozwoliło na zwiększenie masy użytkowej i poprawiło komfort jazdy – powiedział Serhij Kuzin z zespołu projektantów. – Zaprojektowany z myślą o pokonywaniu trudnego terenu Kozak-2M1 został z sukcesem przetestowany w trudnym terenie, który wcześniej był pokonywany jedynie przez wozy gąsienicowe.
Samochód przejechał 15 tysięcy kilometrów bez poważniejszej usterki. Testy obejmowały również strzelanie z karabinu maszynowego NSW umieszczonego na dachu. Po próbach wprowadzono pewne zmiany konstrukcyjne w osłonie stanowiska strzelca. W porównaniu z wcześniejszą wersją Kozak-2M1 charakteryzuje się większą niezawodnością, zasięgiem wydłużonym do ponad 1000 kilometrów i możliwością brodzenia zwiększoną do 1,2 metra.
Kozak-2M1 jest określany przez producenta jako kompaktowy transporter opancerzony i klasyfikowany jako uzbrojony wóz bojowy, w odróżnieniu od Kozaka-2M, który jest określany jako pojazd opancerzony specjalnego przeznaczenia.
Zobacz też: Ukraińskie Shreki dla Afryki
(Ukrainian Defense Review Jul-Sep 2019)