W przeddzień Narodowego Dnia Przemysłu Obronnego w Teheranie irańskie media państwowe przeprowadziły transmisję z uroczystości, podczas której pokazano lekki samolot wielozadaniowy Kousar w barwach tamtejszego lotnictwa wojskowego. W czasie prezentacji obecni byli minister obrony Amir Hatami i prezydent Hasan Rouhani, który przez chwilę siedział w kokpicie samolotu. Kousar na krótko wzbił się w powietrze i wykonał specjalny przelot dla Rouhaniego.

Lekki samolot wielozadaniowy Kousar ma mieć zasięg 2200 kilometrów i prędkość maksymalną 1500 kilometrów na godzinę. Według irańskich mediów ma dysponować zaawansowaną techniką i wielofunkcyjnym radarem. Samolot ma być zdolny do przenoszenia różnych rodzajów broni i w ograniczonym zakresie realizować zadania wsparcia powietrznego wojsk lądowych.

W kwietniu 2017 roku projekt, w którego ramach powstawał Kousar, ujrzał światło dzienne, a 20 lipca 2017 roku irańskie media informowały o próbach naziemnych, w tym kołowaniu z dużą prędkością. Model samolotu Irańczycy pokazali na wystawie statycznej podczas salonu lotniczego MAKS 2017 w podmoskiewskim Żukowskim.

Agencja Tasnim podała, że maszynę wyprodukowano w całości wysiłkiem lokalnego przemysłu obronnego. Nic bardziej mylnego, gdyż jest on niemal wierną kopią myśliwca F-5F. Niektórzy wskazują również na pokrewieństwo z tajwańskim samolotem szkolno-treningowym AIDC AT-3A Tzu-chung.

Na prezentacji samolotu świecka głowa państwa stwierdziła, że Iran stoi w obliczu konieczności rozwoju sił zbrojnych własnymi siłami, aby odstraszać Stany Zjednoczone przed zaangażowaniem się w konflikt z Iranem. Temu ma służyć prezentacja rodzimego uzbrojenia (zobacz też: Ghaher-313 przygotowuje się do pierwszego lotu?). Rozbudowa potencjału irańskich sił zbrojnych ma mieć na celu stworzenie „długotrwałego pokoju na Bliskim Wschodzie”.

– Dlaczego Stany Zjednoczone nas nie zaatakują? – pytał retorycznie Rouhani. – Zdają sobie sprawę z naszego potencjału. Amerykanie są świadomi konsekwencji.

Prawdopodobnie Kousar będzie produkowany w dwóch wersjach: jednomiejscowej i dwumiejscowej. Używany będzie również do szkolenia pilotów. Wejście do służby zaplanowano na 2022 rok.

Zobacz też: Iran chce zamówić 800 Karrarów

(presstv.com, rferl.org)

Foad Ashtari, Tasnim News Agency, Creative Commons Attribution 4.0