24 listopada przedsiębiorstwo Rheinmetall Landysteme – wchodzące w skład koncernu Rheinmetall AG – zawarło umowę z niemiecko-brytyjską spółką joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) w sprawie produkcji ponad 260 kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer dla brytyjskich wojsk lądowych. Wartość zamówienia określono na 860 milionów funtów brytyjskich (4,33 miliarda złotych).

W ramach umowy podwykonawczej w zakładach RBSL w Telfordzie w brytyjskim hrabstwie Shropshire powstaną wozy w wariantach dowodzenia i specjalistycznym pod zabudowę. Pojazdy powstawać będą w ramach programu Mechanized Infantry Vehicle, który w maksymalnie 60% zostanie zrealizowany w Wielkiej Brytanii.

Ocenia się, że brytyjskie zamówienie pozwoli na utworzenie ponad 1000 nowych miejsc pracy i udział siedemdziesięciu dwóch podmiotów gospodarczych zaangażowanych w produkcję. Komponenty dostarczać będą między innymi walijskie przedsiębiorstwo Qioptiq, odpowiedzialne za optoelektronikę, Thales UK w Glasgow zapewniające podsystemy czujników i Pearsons Engineering w Newcastle, które zajmie się montażem i integracją. Nadzór sprawować będzie konsorcjum Armoured Vehicle Technology (ARTEC). Wsparcie eksploatacyjne, konserwacyjne i naprawy pojazdów będą realizowane w kraju. W zakładach spółki WFEL w Stockporcie – kupionych przez Rheinmetall – powstanie druga linia montażowa pojazdów.

Zespół MIV Joint Procurement Team przesłał ponad 250 zapytań ofertowych do dostawców z Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej. RBSL wykonał szczegółowe audyty dostawców, których finalnie wytypował do współpracy. W tym samym czasie zainwestował 20 milionów funtów w fabrykę w Telfordzie, aby dostosować infrastrukturę i hale produkcyjne do przyszłych zadań.

Pierwsze pięć prototypów brytyjskich GTK Boxer dostarczą KMW i Rheinmetall Landsysteme. Dostawy rozpoczną się w listopadzie 2022 roku, po czym pojazdy trafią na testy kwalifikacyjne. W wersji bazowej pojazdy będą uzbrojone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia z karabinami maszynowymi kalibru 12,7 lub 7,62 milimetra i wyposażone będą w pakiet ochrony przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi i granatami przeciwpancernymi. Pierwsze egzemplarze seryjne mają trafić do rąk żołnierzy brytyjskich w 2023 roku. Pierwszy Boxer w wersji dowodzenia zostanie ukończony w lutym 2023 roku.

Pierwszą umowę zawarto w listopadzie 2019 roku. Zakłada ona dostawę 523 kołowych transporterów piechoty GTK Boxer i pięciu egzemplarzy prototypowych. Wartość umowy określono na 2,8 miliarda funtów (niemal 13,8 miliarda złotych). W grudniu konsorcjum ARTEC i konsorcjum Rheinmetall Landsysteme z Krauss-Maffei Wegmann podpisali umowę wykonawczą o wartości 2,3 miliarda.

Okazuje się jednak, iż to może być jedynie wstęp do dalszych zamówień, gdyż Londyn szacuje potrzeby British Army nawet na 1500 Boxerów. Pojazdy z pierwszej transzy – w wariantach transportera piechoty, ewakuacji medycznej, dowodzenia i pojazdów specjalistycznych pod zabudowę – trafią do brygad uderzeniowych brytyjskich wojsk lądowych.

Kulisy zawarcia umowy były również bardzo ciekawe, gdyż podpisanie kontraktu łączono z zaplanowanymi na 12 grudnia przedterminowymi wyborami parlamentarnymi. Ponadto istotną rolę miał odgrywać okres purdah. Przez sześć tygodni przez wyborami rząd kontynuuje pracę, ale nie w pełnym zakresie, gdyż nie może podejmować decyzji, które mogłyby wpłynąć na wynik wyborów. Liczono więc na to, że nowo wybrany rząd nie zmieni decyzji i utrzyma kontrakt w mocy. Z finalizacją spieszono się również z tego powodu, że oferta wygasała 31 grudnia 2019 roku.

Wielka Brytania wróciła do programu pozyskania przyszłego bojowego wozu piechoty MIV pod koniec 2015 roku. Boxery zastąpią 400 minoodpornych transporterów piechoty Mastiff PPV, które zamówiono w ramach pilnej potrzeby operacyjnej w listopadzie 2008 roku. Londyn potrzebował wówczas pojazdów na misje w Afganistanie i Iraku. Boxery stanowić będą uzupełnienie różnych wariantów bojowych wozów piechoty Ajax.

Zobacz też: Wielka Brytania zablokowała FA-50 dla Argentyny

(edrmagazine.eu)

Rheinmetall Defence