Hiszpański rząd zatwierdził pierwszy kontrakt dotyczący prac badawczo-rozwojowych nad nowym kołowym bojowym wozem piechoty w układzie 8 × 8 dla Ejército de Tierra. Wartość umowy wynosi blisko dziewięćdziesiąt milionów euro. Opracowaniem prototypu ośmiokołowego transportera zajmie się Santa Bárbara Sistemas, iberyjska filia General Dynamics, producenta KTO Piranha.

Rząd uruchomił program pozyskania nowych kołowych transporterów opancerzonych w maju bieżącego roku, pięć miesięcy przed wyborami, a po ośmiu latach kryzysu gospodarczego. Celem jest zastąpienie nowymi pojazdami starzejących się BMR M1, wyprodukowanych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, a także transporterów M-113.

W przetargu wystartowało sześciu oferentów: Iveco/OTO Melara Freccia, Nexter VBCI, Patria/Lockheed Martin AMV, ARTEC Boxer, BAE Systems i General Dynamics European Land Systems. Jednak od dłuższego czasu spodziewano się, że kontrakt znajdzie się w rękach tej ostatniej firmy. Hiszpański minister obrony Pedro Morenés zaznaczył wyraźnie w parlamencie krajowym, że wszystkie nowe transportery opancerzone w układzie 8 × 8 muszą zostać zbudowane w hiszpańskich zakładach.

Tylko dwóch oferentów mogło pozwolić sobie na spełnienie tego wymogu: Santa Bárbara Sistemas, iberyjska filia General Dynamics, i Iveco/OTO Melara. Według ostatnich informacji General Dynamics rozpoczęło już prace nad prototypem zgodnym ze specyfikacją przekazaną przez hiszpańskie ministerstwo obrony. Przyszły pojazd dla Ejército de Tierra będzie opierał się na kołowym transporterze opancerzonym Mowag Piranha V w układzie 8×8, wybranym w maju przez Duńczyków.

Od 2018 roku nowe pojazdy będą stanowić o sile hiszpańskiej armii, między innymi wraz czołgami podstawowymi Leopard 2 (w wersjach L2A4 i L2A6), pojazdami opancerzonymi Pizarro i samochodami terenowymi RG-31 Mk5E w układzie 4×4.

(armyrecognition.com; fot. Master Sgt. Scott Wagers, USAF)