Poczciwy kołowy transporter opancerzony Boxer okazał się elastyczną platformą zdolną do przyjmowania różnorodnych modułów specjalistycznych, od wozu dowodzenia po haubicę samobieżną. Niemiecki koncern Krauss-Maffei Wegmann postanowił więc przenieść tę samą filozofię do świata pojazdów gąsienicowych. Tak powstał zademonstrowany na tegorocznym Eurosatory wóz określany Boxer tracked – gąsienicowy Boxer.
Podwozie ma sześć kół jezdnych. Stosować można oczywiście gąsienice i metalowe, i gumowe. Silnik, tak samo jak w Boxerze kołowym, umieszczono z przodu po lewej stronie, zostawiając z prawej miejsce dla kierowcy. Przewidziano zastosowanie jednostki napędowej o mocy do 880 kilowatów (1180 koni mechanicznych), zastanawia jednak sformułowanie z materiałów prasowych określające mobilność nowego pojazdu jako „prawie podobną do bojowego wozu piechoty”.
First of a couple of long rumoured unsecret secrets at #eurosatory22, tracked Boxer.
Many questions, hopefully will get to the bottom of them over the week.
Pics from @soldat_technik pic.twitter.com/7x6FZucbqs
— Jon Hawkes (@JonHawkes275) June 13, 2022
Masa maksymalna wynosić ma 45 ton. Przy mocy silnika wynoszącej 880 kilowatów daje współczynnik mocy jednostkowej na poziomie 20 kW/t. Deklarowana prędkość maksymalna po drodze wynosi 100 kilometrów na godzinę. Według KMW możliwa jest także instalacja hybrydowego systemu napędowego.
Wszystkie moduły, które do tej pory stosowano na podwoziu kołowym, mogą być zintegrowane także z gąsienicowym. Większy zapas masy pozwalaj jednak na użycie innych modułów, zbyt ciężkich dla podwozia kołowego. I tak wersja zaprezentowana na Eurosatory otrzymała moduł, którego na kołowym Boxerze jeszcze nie widzieliśmy – wsparcia ogniowego ze zdalnie sterowaną RCT120 wieżą uzbrojoną w armatę gładkolufową kalibru 120 milimetrów. Jednostka ognia wynosi piętnaście sztuk amunicji, ale liczbę tę można zwiększyć za cenę podwyższenia stropu wieży.
Another view of Tracked Boxer. This is wider than the wheeled version, which leaves extra space for additional side armour of storage bins. Engine power up to 1,180 bhp. GVW 45 tonnes. Designed for use with either steel or banded tracks. pic.twitter.com/E65eHSR8ZQ
— Nicholas Drummond (@nicholadrummond) June 13, 2022
Serwis EDR podaje, że w wieży zastosowano nowatorski sposób podnoszenia działa wokół dwóch osi obrotu, dzięki czemu z jednej strony lufa ma zakres ruchu do +20 stopni w elewacji, a istnieją plany zwiększenia go do +30 stopni, z drugiej zaś – mechanizm działa nie opuszcza się do kadłuba, co pozostawia miejsce na sześcioosobowy desant. Uzbrojenie wozu w tej konfiguracji mogą uzupełnić dwa przeciwpancerne pociski kierowane Spike LR2, wukaem i działko kalibru 30 milimetrów. Przewidziano także instalację aktywnego systemu obrony Trophy.
Warto również zwrócić uwagę, że podwozie gąsienicowe jest szersze od kołowego, co dobrze widać na zdjęciu tytułowym. Przy użyciu klasycznych modułów daje to możliwość instalacji dodatkowego wyposażenia (a zwłaszcza opancerzenia), które nie będzie wystawać poza obrys pojazdu.
Już pojawiają się głosy wzywające brytyjski resort obrony do zainteresowania się gąsienicowym Boxerem. W obliczu piętrzących się kłopotów Ajaxa nowa propozycja KMW może się okazać ciekawą alternatywą. Jak pisaliśmy w marcu, tamtejszy urząd kontroli (NAO) opublikował raport, który podał w wątpliwość opłacalność programu Ajax, jego zasadność i cały sposób jego realizacji. Gdyby rząd brytyjski znalazł w sobie odwagę, aby wyrzucić Ajaxa do kosza – argumentują zwolennicy Boxera – produkt KMW mógłby z powodzeniem zająć jego miejsce, a skoro Londyn zamówił już ponad 600 egzemplarzy w wersji kołowej, ogromnie uprościłoby to logistykę i zapewniłoby oszczędności w długiej perspektywie czasowej.
Zobacz też: Hiszpanie zintegrowali niszczyciel czołgów na bazie M113 z ppk Spike