Według IHS Jane’s w listopadzie 2016 roku brazylijskie wojska lotnicze otrzymają ostatnie dwa z trzech myśliwców F-5F zmodernizowanych do standardu F-5FM. Unowocześnienie jedynie trzech maszyn oznacza, że nie wszystkie pojordańskie samoloty doczekają się modernizacji. Pierwotnie bowiem zaplanowano wykonanie prac obejmujących wszystkie jedenaście F-5. Obecnie wydaje się, że brazylijski Embraer i lokalny partner AEL Sistemas nie będą kontynuować programu modernizacyjnego.

W 2007 roku brazylijskie ministerstwo obrony kupiło jedenaście maszyn F-5 w dwóch konfiguracjach: osiem F -5E i trzy F-5F. Realizacja kontraktu rozpoczęła się w 2008 roku. Samoloty nabyte od Haszymidzkiego Królestwa Jordanii wymagały zmian, aby dostosować je do maszyn używanych już przez pilotów Força Aérea Brasileira. Pierwszy myśliwiec zmodernizowany do wariantu używanego przez brazylijskie lotnictwo wojskowe oddano do użytku w październiku 2014 roku.

W brazylijskich wojskach lotniczych zmodernizowane samoloty noszą oznaczenie F-5EM i F-5FM. Są wyposażone w nowoczesną awionikę i broń inteligentną, w tym bomby kierowane laserowo, pociski samosterujące i bomby klasyczne. Liczbę działek kalibru 20 milimetrów zredukowano z dwóch do jednego. Brazylijskie myśliwce F-5EM/FM zdolne są do odpalania pocisków rakietowych powietrze–powietrze dalekiego zasięgu, głównie izraelskich pocisków Derby naprowadzanych radarowo lub na podczerwień. Dodatkowo maszyny wyposażono w radar wieloczynnościowy Selex Grifo F, nawigację z systemem INS/GPS, instalację tankowania w locie i pokładową wytwornicę tlenu.

Obecnie w służbie pozostaje pięćdziesiąt jeden F-5EM i sześć F-5FM zmodernizowanych przez Embraera. Brazylijczycy nadal cenią sobie te samoloty, gwarantując im rolę podstawowego myśliwca do 2020 roku.

(janes.com; fot. Rob Schleiffert, via Wikimedia Commons, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 2.0)

Rob Schleiffert, via Wikimedia Commons, Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 2.0