Francuskie ministerstwo obrony poinformowało 6 grudnia 2017 roku, że Francja i Katar podpisał list intencyjny dotyczący zakupu 490 transporterów opancerzonych VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie) w układzie 8 × 8. Porozumienie podpisali prezydent Francji Emmanuel i emir Tami ibn Hamad Al-Sani.
Właściwy kontrakt sygnowany będzie w przyszłym roku. Katar pozyska 490 transporterów za 1,5 miliarda euro, ale cena może podskoczyć aż do 3,2 miliarda euro zależnie od uzbrojenia żądanego przez katarskie siły zbrojne. Staną się one pierwszym zagranicznym użytkownikiem pojazdów tego typu.
Doha już kilka lat temu wykazywała duże zainteresowanie zakupem francuskich pojazdów. W sierpniu 2015 roku zmodernizowana wersja VBCI 2, wyposażona w wieżę CTA40 kalibru 40 milimetrów, przechodziła testy na katarskich bezdrożach. Wiele wskazuje na to, że przyszłoroczny kontrakt francusko-katarski będzie dotyczył właśnie najnowszej wersji.
VBCI we francuskich wojskach lądowych wyposażone są w jednoosobową wieżę Dragar z armatą M811 kalibru 25 milimetrów, z zapasem 150 sztuk amunicji, i sprzężonym karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetra. Zmodernizowana wersja napędzana jest dieslowskim silnikiem Volvo D13 o mocy 600 koni mechanicznych. Charakteryzuje się też lepszą ochroną przeciwminową i balistyczną, która może być kształtowana poprzez modułowe opancerzenie. Masa pojazdu to 32 tony, zaś wewnątrz znajduje się więcej miejsca niż w jego poprzedniku.
Uzbrojony jest w dwuosobową wieżę Nexter T40 z armatę automatyczną CTAI kalibru 40 milimetrów i karabinem maszynowym kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra. Dodatkowo po obu stronach wieży zamontowane mogą być wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP.
Zobacz też: Kontrakt na Typhoony i Hawki dla Kataru coraz bliżej
(armyrecognition.com, defensenews.com)