Od pewnego czasu wiadomo, że Kanada musi w najbliższym czasie zastąpić używane od lat osiemdziesiątych samoloty wielozadaniowe F/A-18 Hornet oznaczone lokalnie jako CF-188. Pomimo zaangażowana się tego państwa w rozwój F-35, aktualny kanadyjski rząd opowiedział się za zorganizowaniem otwartego przetargu na przyszły samolot bojowy. Okazuje się, że wybór tego lub innego samolotu wielozadaniowego będzie miał również wpływ na flotę kanadyjskich latających cystern.

Od 1992 roku Kanada użytkuje dwa samoloty CC-150T Polaris, czyli przerobione na latające cysterny Aibusy A310. Odegrały one ważną rolę w międzynarodowych operacjach nad Libią i Irakiem dostarczając paliwo samolotom koalicji. W samej Kanadzie pozwalają one znacznie powiększyć obszar patrolowania CF-188, gdy te zapuszczają się na daleką północ kraju.

F-35A jest niekompatybilny z Polarisami, ponieważ nie mają one sztywnego boomu, więc poprzedni rząd sugerował, że rozwiązaniem może być wcześniejsze wycofanie CC-150T ze służby i poleganie na latających cysternach należących do Stanów Zjednoczonych i innych sojuszników lub wynajęcie prywatnej firmy. Wielu wysokich przedstawicieli kanadyjskiego lotnictwa alarmowało, że będzie to oznaczać utratę zdolności kluczowych dla kanadyjskiej obrony, co zaowocowało wycofaniem się z tych planów, ale w ich miejsce nie pojawiły się żadne nowe pomysły, jak tankować przyszłe kanadyjskie myśliwce.

W 2015 roku wstępnie rozważano, że nowe latające cysterny będą wykorzystywane również do transportu powietrznego i przewozu ważnych osób. W ten sposób zastąpiłyby one nie tylko Polarisy, ale również pięć transportowych C-17. Sugerowano wtedy, że wybór powinien być zawężony do maszyn kompatybilnych z F-35, które zamierzał kupić poprzedni kanadyjski rząd. Plan zakładał złożenie ofert do 2021 roku i dostawę samolotów w latach 2026–2035.

Nie wiadomo, czy ten harmonogram zostanie dotrzymany, jeśli wziąć pod uwagę nierozstrzygnięte losy następcy CF-188. Same CC-150T mogą spokojnie latać co najmniej do 2026 roku. Natomiast chcąc zachować Polarisy należałoby wybrać myśliwce tankujące przy pomocy giętkiego przewodu jak Eurofighter czy Super Hornet.

Zobacz też: Przetarg na samolot SAR dla Kanady bez Lockheeda.

(natoassociation.ca, fot. RAF-YYC na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)

RAF-YYC na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic