Agencja prasowa Yonhap informuje, że inspektor polskich Sił Powietrznych, generał dywizji Ireneusz Nowak, odbywa kilkudniową wizytę w Korei Południowej. Głównym przedmiotem rozmów ma być nawiązanie współpracy przemysłowej między Polską a Koreą w zakresie wsparcia eksploatacji lekkich samolotów bojowych FA-50. Nie mniej interesującym punktem programu będzie wizyta w zakładach Korea Aerospace Industries, gdzie polski generał ma odbyć lot na opracowywanym przez firmę samolocie myśliwskim KF-21 Boramae.

Generał Nowak przybył do Korei wczoraj. Dziś szef sztabu południowokoreańskich sił powietrznych, generał Lee Young-soo, spotkał się z Nowakiem w kwaterze głównej sił powietrznych w kompleksie Gyeryong i zadeklarował chęć zacieśnienia współpracy w zakresie obronności i przemysłu zbrojeniowego między siłami powietrznymi obu krajów. Współpraca przede wszystkim dotyczyć ma wsparcia eksploatacji FA-50.

– Dzięki rozmowom moglibyśmy wzmocnić współpracę obronną między naszymi siłami, na przykład dzieląc się wiedzą operacyjną na temat myśliwca FA-50 i omawiając sposoby zwiększenia wymiany personelu – stwierdził Lee.

Polska pozyskała FA-50 w lipcu 2022 roku. Ówczesny resort obrony pod kierownictwem Mariusza Błaszczaka kupił czterdzieści osiem egzemplarzy jako rozwiązanie interwencyjne i pomostowe. Główną przesłanką było wykańczanie resursów, brak części zamiennych i niski stopień sprawności MiG-ów-29 i archaicznych Su-22.

Inspektor Sił Powietrznych generał dywizji Ireneusz Nowak w czasie rozmowy z szefem sztabu koreańskich sił powietrznych, generałem Lee Young-soo.
(Siły powietrzne Republiki Korei)

Resort postawił na ekspresowe tempo dostaw i pierwsze dwanaście FA-50 dostarczono w 2023 roku w tak zwanej wersji FA-50GF (Gap Filler). Odpowiada ona standardowej konfiguracji Block 10 używanej przez lotnictwo Republiki Korei – nie jest zintegrowana ani z AIM-9X, ani z AMRAAM‑ami. W związku z tym wykorzystywane są głównie do szkolenia pilotów. Dostawy FA-50GF zrealizowano w okresie lipiec–listopad 2023 roku.

„Gap Fillery” zostaną doprowadzone do konfiguracji FA-50PL. Maszyny mają być oparte na opracowywanym przez KAI wariancie Block 20 dla południowo­koreańskich sił powietrznych. Samoloty otrzymają między radar AESA PhantomStrike oraz zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze AIM-9X i AIM-120. Niemniej pojawiają się pytania, czy w ostatecznym rozrachunku FA-50PL faktycznie otrzymają AMRAAM‑y.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1800 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

SIERPIEŃ BEZ REKLAM GOOGLE 87%

Ostatnimi czasy program opracowania FA-50PL nie ma się najlepiej i jest opóźniony. Oczywiście poślizg nie jest na rękę żadnej ze stron, dlatego rozmowy mogą dotyczyć wielu aspektów, zwłaszcza że wizyta generała Nowaka potrwa do 28 czerwca.

Dodatkowo Agencja Uzbrojenia poinformowała dziś o zawarciu długo wyczekiwanej umowy leasingowej na nieokreśloną partię starszej wersji pocisków AIM-9 Sidewinder (najpewniej AIM-9L/M). Te stanowić będą oręż dla FA-50GF do czasu doprowadzenia samolotów do docelowej odmiany, zintegrowanej już z nowocześniejszymi AIM-9X.

Agencja dodała, że w realizacji znajduje się kilka programów dozbrojeniowych dla FA-50, a o ich wynikach opinia publiczna będzie informowana na bieżąco. Niewykluczone, że podczas wizyty polskiego generała dopracowywane będą szczegóły potencjalnych umów. Wcześniej mówiło się, że Polska zainteresowana jest kupnem pocisków manewrujących zintegrowanych z FA-50.

Generał Nowak odwiedzi między innymi 1. Skrzydło Myśliwskie, gdzie szkolą się polscy i koreańscy piloci. Według koreańskich mediów strona polska zapoznana zostanie z procedurami szkoleniowymi. W kolejnych dniach odwiedzi też zakłady KAI, gdzie przeprowadzi rozmowy z prezesem koncernu i szefem agencji zamówień wojskowych DAPA. Ważnym punktem wizyty będzie lot polskiego generała w prototypowym KF-21 Boramae. W praktyce oznaczać by to mogło, że Koreańczycy aktywnie rozpoczynają promocję konstrukcji Polakom, zwłaszcza że pogłoski o zainteresowaniu Warszawy samolotem pojawiały się wcześniej.

Prototyp KF-21 Boramae numer 1 wzbił się w powietrze po raz pierwszy 19 lipca 2022 roku. Łącznie do programu prób w locie przewidziano sześć prototypów, które mają wykonać około 2200 lotów do 2026 roku. Dwa dodatkowe płatowce, w tym jeden w konfiguracji szkolno-bojowej, zostaną wykorzystane w testach wytrzymałościowych.

KF-21 jest formalnie klasyfikowany przez agencję DAPA jako maszyna generacji 4,5, choć początkowo media określały ją jako samolot piątej generacji. Ma to na celu ukazanie Boramae jako tańszej alternatywy dla F-35 – maszyny o mniejszych możliwościach stealth i niższych osiągach, ale bardziej przystępnej cenowo. W odróżnieniu od pełnoprawnych konstrukcji V generacji KF-21 nie ma wewnętrznej komory na uzbrojenie, a jedynie dziesięć węzłów podwieszeń: sześć pod skrzydłami i cztery pod kadłubem, z czego część została zagłębiona w strukturze płatowca. W przyszłości zakłada się możliwość przebudowy kadłuba i stworzenia komory wewnętrznej.

Szósty i ostatni prototyp w trakcie pierwszego lotu, 28 czerwca 2023 roku.
(DAPA / Korea Open Government License)

Do 2028 roku południowokoreańskie siły powietrzne mają otrzymać czterdzieści KF-21, a do 2032 roku – łącznie 120. Początkowo będą to egzemplarze w konfiguracji Block 1, pozbawione pełnych zdolności bojowych i ograniczone pod względem cech obniżonej wykrywalności. Po ich wdrożeniu planowane jest rozpoczęcie prac nad zaawansowaną wersją Block 2, która ma być bardziej sieciocentryczna, lepiej uzbrojona i trudniejsza do wykrycia przez radary. Produkcja tego wariantu może rozpocząć się już w 2028 lub 2029 roku – i to właśnie nim zainteresowana jest Polska. W dalszej perspektywie rozważane jest opracowanie wersji Block 3, która miałaby osiągnąć możliwości operacyjne zbliżone do amerykańskich myśliwców piątej generacji.

Program realizowany był przy współpracy z rządem Indonezji, jednak ten stopniowo odsuwał się od programu, by w kwietniu tego roku ogłosić chęć przyłączenia się do tureckiego programu samolotu myśliwskiego Kaan. W 2023 roku ZEA wykazywały zainteresowanie programem KF-21, jednak od tego czasu nie ma dalszych informacji. Stąd też KAI może poszukiwać zagranicznego partnera do programu, który mógłby nie tylko promować samolot na rynku europejskim, ale i stanowić regionalne centrum serwisowe.

DAPA