US Air Force Research Laboratory (AFRL) rozpoczęło program badawczy, którego celem jest sprawdzenie zwiększonej efektywności szkolenia pilotów poprzez stymulację mózgu. Według założeń programu elektroda, przypominająca kształtem słuchawki douszne, zostanie umieszczona w kanale słuchowym i będzie pobudzała nerw błędny. Ma to doprowadzić do wytworzenia momentów superuczenia się, kontrolowanych przedziałów czasu, w których pilot jest skupiony i przyswaja wiedzę znacznie szybciej, niż normalnie pozwala na to mózg człowieka.

Program Individualized Neural Learning System (iNeuraLS) rozpoczął się w sierpniu w 711. Skrzydle Możliwości Człowieka (711th Human Performance Wing). Amerykańskie siły powietrzne od lat zmagają się z niedoborem pilotów i mają nadzieję, że przyspieszone szkolenie pozwoli na szybkie załatanie dziur kadrowych. Takie szkolenie przyda się też doświadczonym pilotom i pozwoli im błyskawicznie zyskiwać nowe kwalifikacje i umiejętności, na przykład w zakresie współpracy z bezzałogowymi statkami powietrznymi.

Już dzisiaj neuromodulacja jest wykorzystywana przez medycynę w leczeniu wielu schorzeń – przewlekłych bólów, choroby Parkinsona, uszkodzeniach mózgu. Metoda jest wykorzystywana również u osób niesłyszących, u których implant przekazuje sygnały bezpośrednio do nerwu słuchowego. Podobnie ma działać również Neuralink Elona Muska, który ma między innymi umożliwić komunikację z osobami sparaliżowanymi.

Metoda iNeuraLS ma być nieinwazyjna. Elektroda umieszczona w uchu ma stymulować zakończenia nerwu błędnego. Poprzez zaaplikowanie bardzo słabych impulsów elektrycznych ma pobudzać odpowiednie obszary mózgu.

Pobudzanie będzie się odbywało w trakcie szkolenia z wykorzystaniem gogli do rzeczywistości wirtualnej, drążka sterowego, przepustnicy i pedałów. Następnie badany będzie proszony o powtórzenie, czego się nauczył. Przez cały czas praca jego mózgu będzie monitorowana. W czasie badań będą sprawdzane różne wskaźniki, jak zmęczenie, skupienie czy pamięć. Eksperymenty mają być prowadzone przez trzy lata na grupie około trzydziestu żołnierzy nie będących pilotami z bazy Wright-Patterson. Wszyscy będą ochotnikami. Celem będzie sprawdzenie szybkości szkolenia osób, które nigdy nie pilotowały samolotu.

iNeuraLS

(Air Force Research Laboratory)

Docelowo AFRL chce opracować najefektywniejszy model szkolenia, którym wcale nie musi być neuromodulacja. Być może w wyniku eksperymentów okaże się, że optymalne jest wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej lub zestawów do rzeczywistości rozszerzonej. Wszystkie metody mogą również być ze sobą łączone, na przykład poprzez nastawienie mózgu na pełną koncentrację i następnie zaaplikowanie wiedzy w postaci rzeczywistości wirtualnej. Ostatecznym rezultatem ma być zwielokrotnienie szybkości szkolenia.

Badania mają również wykazać optymalną częstotliwość i napięcie prądu oraz to, jak długo będą się utrzymywały efekty neuromodulacji. Według niektórych wcześniejszych badań efekt dwugodzinnej stymulacji mózgu utrzymywał się przez szesnaście dni. Ale jak podkreślają naukowcy, czas ten w dużej mierze zależy od tego, co się robi. Właśnie wcześniejsze badania i zastosowanie w medycynie sprawiają, że rozpoczęty program badawczy ma być w pełni bezpieczny dla ochotników.

W perspektywie długoterminowej program iNeuraLS może być pierwszym krokiem do stworzenie interfejsu pozwalającego na kierowanie maszynami wyłącznie przy użyciu myśli. Futurystycznym zastosowaniem może być kontrola „lojalnych skrzydłowych” przy użyciu wyłącznie mózgu.

Zobacz też: Holandia odkłada wybór okrętów podwodnych

(flightglobal.com)

USAF