Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. poinformowało o przekazaniu Indonezji pierwszego okrętu podwodnego typu Chang Bogo. Wydarzenie zasługuje na większa uwagę, gdyż jest to pierwszy południowokoreański okręt podwodny zbudowany na eksport.

Ceremonia przekazania jednostki miała miejsce w stoczni Okpo. Nagapasa powstał w ramach zawartego w 2011 roku kontraktu wartego 1,1 miliarda dolarów. Druga jednostka, Ardadedali, znajduje się w zaawansowanym stadium budowy i ma zostać przekazana w przyszłym roku. Natomiast trzeci z okrętów, Alugoro, powstanie tylko częściowo w Korei Południowej. Daewoo wyśle bloki kadłuba do Indonezji, gdzie dokonany zostanie finalny montaż. W podobny sposób powstały fregaty typu Martadinata (SIGMA 10514), z sześciu modułów, cztery zbudowała stocznia PT PAL z Surabai, natomiast dwa wykonał w Holandii Damen.

Typ Chang Bogo jest rozwinięciem niemieckiego typu 209. Wraz z umową licencyjną strona południowokoreańska uzyskała także zgodę na eksport takich jednostek. Dzięki kontraktowi z Indonezją Korea Południowa dołączyła do ekskluzywnego grona państw budujących okręty podwodne na eksport, złożonego do tej pory z Niemiec, Francji i Rosji. W niedługim czasie do grupy dołączą dzięki kontraktom z Pakistanem i Tajlandię także Chiny.

Dżakarta ma ambitne plany rozbudowy sił podwodnych, które w 2024 miały by liczyć dwanaście jednostek. W ubiegłym roku przyspieszono budowę bazy okrętów podwodnych w Palu na Celebes. Indonezja posiada obecnie w służbie dwie jednostki typu 209.

(navyrecognition.com)

US Navy / Mass Communication Specialist 2nd Class Benjamin Stevens