RAF-owskie myśliwce Eurofighter Typhoon FGR.4 stacjonujące w bazie Szawle na Litwie wczoraj przechwyciły nad Bałtykiem rosyjski samolot zwiadowczy Ił-20M (NATO: Coot-A). Według oświadczenia brytyjskiego resortu obrony myśliwce towarzyszyły Rosjanom w przelocie przez litewski Rejon Informacji Powietrznej ze względów bezpieczeństwa, gdyż nie zgłosili oni planu lotu.

Iły-20 regularnie zbliżają się do przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich. Samoloty te są przeznaczone do szeroko rozumianego rozpoznania elektronicznego, toteż prowokowanie NATO‑wskiej obrony powietrznej daje im doskonałą okazję do wykonywania zadań ELINT/COMINT. Do niemal identycznego przechwycenia doszło 2 czerwca.

Typhoony z 6. Eskadry z bazy RAF Lossiemouth pełną służbę w misji „Baltic Air Policing” w ramach operacji pod kryptonimem „Azotize”. W obecnej zmianie BAP, trwającej od 1 maja, Brytyjczycy służą obok Hiszpanów latających na EF-18AM i Niemców (którzy dołączyli 15 lipca) również na Typhoonach.

Według raportu World Air Forces 2020 rosyjskie siły powietrzne mają obecnie łącznie dwadzieścia cztery Iły-20 i Iły-22, w tym trzy samoloty walki radioelektronicznej Ił-22PP Porubszczik (Drwal).

Baltic Air Policing

Celem misji „Baltic Air Policing” jest zapewnienie integralności przestrzeni powietrznej NATO. Misja rozpoczęła się w 2004 roku, z przystąpieniem Litwy, Łotwy i Estonii do sojuszu. Państwa te nie mają wystarczających sił powietrznych do zapewnienia sobie obrony we własnym zakresie. Każda zmiana trwa średnio cztery miesiące. Państwo wiodące musi całodobowo utrzymywać dwa myśliwce w piętnastominutowej gotowości do startu, a kolejne cztery są w trzydziestominutowym stanie gotowości. Początkowo w każdej zmianie uczestniczyły cztery myśliwce z jednego państwa, ale po rosyjskiej inwazji na Ukrainę od 2014 roku w każdej zmianie uczestniczą minimum dwa, a przeważnie trzy państwa – każde deleguje cztery myśliwce. W latach 2014–2015 na każdej zmianie były po cztery samoloty z czterech państw.

Myśliwce NATO stacjonują w bazie Szawle na Litwie i Ämari w Estonii, a okresowo również w Malborku. Wszystkie kontyngenty podlegają bezpośrednio Naczelnemu Dowódcy Sojuszniczemu w Europie (SACEUR), który dowodzi myśliwcami na „Baltic Air Policing” poprzez Wielonarodowe Centrum Operacji Lotniczych (CAOC) w Uedem w Niemczech. W momencie ogłoszenia alarmu CAOC wysyła rozkaz przechwycenia, przekazywany przez Centrum Kontroli i Raportowania (CRC) w Kormiałowie na Litwie, które następnie bezpośrednio naprowadza myśliwce.

Zobacz też: Dyskusja o przyszłości austriackiego lotnictwa

(mod.uk)

SAC Iain Curlett / UK Ministry of Defence 2020