Podczas salonu przemysłu obronnego IDEX 2021 Abu Zabi przedsiębiorstwo Arquus Defense, które specjalizuje się w produkcji pojazdów kołowych, po raz pierwszy zaprezentowało poza granicami Francji lekki wóz opancerzony Scarabée. Proponowany jest tam w trzech wersjach. Pierwszą jest rozpoznawcza uzbrojona w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia Hornet RCWS z armatą automatyczną kalibru 30 milimetrów. Drugi wariant – PATSAS (PATrouille SAS) – przeznaczony jest dla żołnierzy wojsk specjalnych i dysponuje karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra w zsmu. Trzeci to pojazd przeznaczony dla resortów siłowych w celu kontroli zamieszek.
Wcześniej Arquus Scarabée był pokazywany na targach Eurosatory w 2018 roku, ale jedynie wybranym gościom, zaś potem pojawił się na imprezach Arquus Technodays 2019 i Arquus Day 2020. Miał też pojawić się na ubiegłorocznym salonie w Paryżu, ale targi odwołano wskutek pandemii.
Scarabée ma dopuszczalną masę całkowitą 8 ton, 5,25 metra długości, 2,1 metra szerokości i 2 metry wysokość. Wyposażony jest hybrydowy zespół napędowy, w którego skład wchodzi silnik wysokoprężny V6 VMM o mocy 300 koni mechanicznych sprzężony z jednostką elektryczną (400 woltów) o mocy 100 koni mechanicznych i automatyczną skrzynią biegów z ośmioma przełożeniami. Może rozpędzić się do prędkości 130 kilometrów na godzinę po drodze utwardzonej.
Pojazd może działać w trzech trybach. W pierwszym napędzany jest tylko silnikiem wysokoprężnym (w tym przypadku silnik spalinowy ładuje akumulator litowo-jonowy o pojemności 12 kilowatogodzin), w drugim korzysta jedynie z napędu elektrycznego, a w trzecim – z obu. Napęd pozwala również na 8–10 godzin czuwania. Producent podkreśla, że jest to bardzo wysoka liczba w kontekście zainstalowanego w pojeździe energochłonnego wyposażenia elektronicznego.
Tryb elektryczny gwarantuje niższą sygnaturę termiczną i akustyczną, wysoce pożądane w pojeździe rozpoznawczym. Scarabée może wówczas przejechać około 10 kilometrów w terenie z prędkością 15 kilometrów na godzinę. Arquus Defence (dawniej Renault Truck Defense) podaje, że odcinek takiej długości wybrano po konsultacjach z klientami, z których doświadczeń wynika, że średnia wymagana odległość skrytego podejścia to 3–4 kilometry. Deklarowana odległość ma też zapewnić swobodę działania, jeśli chodzi o wydajność akumulatora w ekstremalnie niskich i wysokich temperaturach.
Le SCARABEE d'#Arquus est arrivé à l'#IDEX2021 pic.twitter.com/paqVXfQpY7
— OpexNews (@OpexNews) February 19, 2021
Pojazd wyposażony jest w całkowicie niezależne zawieszenie o zmiennej wysokości i w opony 365/80 R20. Pomimo niskiego profilu ma prześwit 0,385 metra. Jest w stanie brodzić w wodzie o głębokości 80 centymetrów, pokonać przeszkodę pionową o wysokości 40 centymetrów i rów o szerokości 90 centymetrów oraz wspinać się po zboczu o nachyleniu 60%.
Francuzi podkreślają, że kluczowe znaczenie w projektowaniu pojazdu miała mobilność, toteż sterowanie wszystkimi kołami daje „Żukowi” (takie bowiem jest polskie znaczenie francuskiego słowa scarabée) bardzo mały promień skrętu. Istotna była również mobilność strategiczna. Pojazd może być przewożony nie tylko przez samoloty transportowe C-130 i A400M, ale także przez śmigłowce transportowe CH-47 Chinook. Drzwi otwierane poprzez przesuwanie w tył, a nie na zawiasie, oznaczają, że załoga może łatwo wejść do pojazdu (i wyjść) na pokładzie samolotu. Scarabée jest oczywiście przystosowany do zrzutu ze spadochronem na platformie LTCO12.
Załoga składa się z trzech żołnierzy i ewentualnie jednego pasażera (wersja rozpoznawcza). Pojazd wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub wieżę bezzałogową, które można uzbroić w karabiny maszynowe kalibru 7,62 lub 12,7 milimetrów, granatniki automatyczne kalibru 40 milimetrów, działka kalibru 20 lub 30 milimetrów czy przeciwpancerne pociski kierowane (MMP lub Milan). Pojazd przystosowano do współpracy ze zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia Hornet, które opracowano dla pojazdów programu Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation).
Scarabée jest kandydatem w programie VBAE (Véhicule Blindé d’Aide à l’Engagement), mającym wyłonić pierwsze wozy zdalnie sterowane Armée de terre i następcę pojazdów patrolowych VBL (Véhicule Blindé Léger). VBAE jest jednym z elementów wymiany sprzętowej w ramach programu Scorpion. Francuskie ministerstwo sił zbrojnych zakłada, że VBAE trafią do pododdziałów do 2025 roku. Scarabée będzie rywalizował z Hawkeiem, produkowanym przez Thalesa, i rodziną pojazdów Mosaic (Mission Observation Surveillance Acquisition Investigation Combat), których wizualizację pokazało niedawno przedsiębiorstwo Soframe. Mosaic ma powstać w trzech głównych konfiguracjach: rozpoznawczej, wsparcia ogniowego i nosiciela wyrzutni ppk MMP.
Zobacz też: RAF sprzedaje samoloty rozpoznawcze
(monch.com, edrmagazine.eu)