Koncern Airbus Helicopters poinformował, że dzisiaj udało się przekazać hiszpańskiej Generalnej Dyrekcji do spraw Uzbrojenia i Sprzętu dwa pierwsze wiropłaty NH90TTH (Tactical Transport Helicopter). Śmigłowce, w Hiszpanii noszące oznaczenie HT-29, przyleciały z fabryki Airbusa w Albacete i wylądowały na terenie bazy lotnictwa wojsk lądowych Coronel Maté w Colmenar Viejo nieopodal Madrytu, czyli w kwaterze głównej Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra. Uroczystość przyjęcia do służby poprowadził generał Juan Bautista García Sánchez, szef dowództwa wsparcia logistycznego hiszpańskich wojsk lądowych, któremu towarzyszyło wielu dygnitarzy cywilnych i wojskowych.

Odtąd HT-29 będą stanowić część 3. Batalionu Śmigłowców Manewrowych. Trzecia maszyna tego typu już wcześniej przyleciała do bazy Agoncillo, gdzie jest w trakcie wykonywania misji szkoleniowych. Z kolei dwa kolejne wiropłaty będą dostarczone przez Airbus Helicopters do końca bieżącego roku, co da w sumie pięć przekazanych śmigłowców do końca 2016 roku. Hiszpańskie siły zbrojne otrzymają ogółem 22 śmigłowce typu NH90 (wyłącznie w wersji transportowej). Harmonogram dostaw biegnie do roku 2021.

Airbus Helicopters i hiszpańskie ministerstwa obrony podpisały kontrakt na dostawę pierwszego NH90 18 grudnia 2014 roku. Śmigłowiec został całkowicie zmontowany w fabryce Airbusa w Albacete (zobacz też: Drugi hiszpański NH90). Wcześniej trzy NH90 były wykorzystywane jedynie do prowadzenia szkoleń dla pilotów lotnictwa wojsk lądowych. Obecnie dwa z nich uzyskało gotowość operacyjną.

Hiszpańska wersja tych śmigłowców uwzględnia zapotrzebowanie na maszynę zdolną do wykonywania misji transportu wojsk, poszukiwawczych i ratowniczych, ewakuacji medycznej. HT-29 zastępować będą w służbie między innymi AS 332 Super Puma. Początkowo Hiszpania chcieli zakupić 45 maszyn, ale summa summarum zamówienia zredukowano do jedynie 22 sztuk. Program nabycia NH90 jest pierwszym większym projektem, który ma na celu zaspokojenie potrzeb operacyjnych trzech gałęzi hiszpańskich sił zbrojnych. W ciągu najbliższych pięciu lat Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra otrzymają szesnaście maszyn, zaś siły powietrzne sześć, z tym że początek dostaw dla tych ostatnich zaplanowano dopiero na rok 2019.

Zobacz też: Francja kupuje kolejne NH90

(informacja prasowa Airbus Helicopters; fot. NHIndustries)