Hiszpańskie ministerstwo obrony wznowiło postępowanie mające wyłonić nowy kołowy bojowy wóz piechoty w układzie 8 × 8 dla Ejército de Tierra. Nowe pojazdy mają zająć miejsce starzejących się BMR M1 (na zdjęciu), wyprodukowanych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.

Przetarg na nowe pojazdy stał się ofiarą cięć budżetowych w okresie kryzysu, ale procedurę wznowiono po trzyletniej przerwie przy pierwszej nadarzającej się okazji, gdyż jest to jedna z najważniejszych pozycji na liście zakupów hiszpańskich sił zbrojnych. Zarezerwowano na ten cel 41 milionów euro i skierowano zapytania do producentów kołowych transporterów. Nie wiadomo wprawdzie, z którymi przedsiębiorstwami skontaktowało się ministerstwo, ale w ciemno można założyć, że na liście znalazło się Santa Bárbara Sistemas, iberyjska filia General Dynamics, producenta KTO Piranha, dopiero co wybranego przez Duńczyków.

Do przetargu najprawdopodobniej staną również Iveco / OTO Melara Freccia, Nexter VBCI, Patria/Lockheed Martin AMV i ARTEC Boxer. W pierwszej partii Madryt zamierza kupić pojazdy w konfiguracji do przewozu żołnierzy, rozpoznawcze i dowodzenia, późniejsze zamówienia mają obejmować między innymi wozy zabezpieczenia technicznego, ambulansy, nosiciele moździerzy i pojazdy ze specjalistycznym wyposażeniem saperskim. Odpowiedzi od producentów spodziewane są do końca maja.

(janes.com; fot. Master Sgt. Scott Wagers, USAF)