Grupa Leonardo i należący do niej polski producent śmigłowców PZL-Świdnik wzięły udział w międzynarodowych pokazach lotniczych w Radomiu w dniach 25–26 sierpnia. Chociaż była to impreza rozrywkowa, Włosi wykorzystali ją jako przystawkę przed Międzynarodowym Salonem Przemysłu Obronnego i zaprezentowali na swoim stoisku lekki samolot bojowy M-346FA oraz śmigłowiec SW-4. Ponadto zaprezentowały się Eurofightery Typhoony z niemieckich i brytyjskich sił powietrznych.

Spółka PZL-Świdnik pokazała najmniejszy i najmłodszy śmigłowiec w swojej ofercie, czyli SW-4. Jak dotąd wyprodukowano około czterdziestu sztuk tej maszyny. Stała się ona podstawą opracowania bezzałogowej wersji SW-4 Solo, która uznawana jest za jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie projektów w branży, a jej wersja wojskowa – SW-4 Puszczyk – służy do szkolenia pilotów śmigłowcowych w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Samolot bojowy M-346FA jest rozwojową wersją samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master. Jest to wyposażony w radar lekki wielozadaniowy samolot bojowy, który ma być wydajnym kosztowo rozwiązaniem, mogącym sprostać wyzwaniom współczesnego pola walki. Zachowuje on wszystkie atrybuty szkolnego M-346, co ma zapewnić siłom powietrznym maksymalną wspólność rozwiązań, wszechstronność operacyjną i zaawansowane zdolności szkoleniowe.

M-346 jest już wykorzystywany przez polskie Siły Powietrzne, które zamówiły dwanaście maszyn tego typu (osiem jest już w służbie, a cztery mają zostać dostarczone w 2020 roku) M-346 jest częścią systemu, który tworzą samolot z wbudowanym symulatorem szkolenia taktycznego (Embedded Tactical Training Simulation – ETTS) pozwalającym emulować w trakcie lotu działanie sensorów, środków przeciwdziałania i uzbrojenia. System umożliwia pilotom interakcję w czasie rzeczywistym z wirtualnym scenariuszem taktycznym i system szkolenia naziemnego, co jeszcze bardziej poprawia elastyczność operacyjną i redukuje koszty szkolenia.

Leonardo jest także częścią konsorcjum Eurofighter i liderem polskiej kampanii eksportowej. Do tej pory Typhoon został zamówiony przez dziewięciu klientów (Niemcy, Włochy, Hiszpanię, Wielką Brytanię, Austrię, Arabię Saudyjską, Sułtanat Omanu, Katar i Kuwejt) w liczbie 623 maszyn. Jest to największy europejski program współpracy wojskowej oraz technologiczne koło zamachowe rozwoju europejskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego. Program Eurofighter zapewnia ponad 100 tysięcy miejsc pracy w 400 spółkach w Europie. Prezentacja Eurofightera w Radomiu wraz z uruchomieniem polskiej strony internetowej poświęconej samolotowi były symbolicznym początkiem walki Leonardo o kontrakt w ramach programu „Harpia”.

Zobacz też: 10 tysięcy godzin Typhoona w lotach bojowych

(Informacja prasowa)

Eurofighter GmbH