9 października wielozadaniowy transporter opancerzony VBMR Griffon po raz pierwszy znalazł się w ładowni samolotu transportowego A400M Atlas. Pojazd przetransportowano z Dżibuti do Orleanu we Francji. Lot trwał siedem godzin. Na pokładzie samolotu wojsk lotniczych i kosmicznych Francji znajdowali się oprócz trzech pilotów i trzech inżynierów również specjaliści zespołu do spraw samolotów transportowych z bazy lotniczej BA123 Charles Paoli w Orleanie-Bricy.

Operacja okazała się trudnym przedsięwzięciem, ze względu na dużą masę (20,8 ton w porównaniu z 37 tonami ładowności Atlasa) i rozmiary Griffona: długość 7,58 metra, szerokość 2,54 metra i wysokość ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia, która wynosi 3,58 metra.

Po załadunku okazało się, że pomiędzy zsmu i sufitem ładowni Atlasa zostało jedynie kilka centymetrów. Próby wykazały, że konieczna była rzeczywista reorganizacja sposobu załadunku i rozładunku ładowni samolotu. Nad tym musieli głowić się inżynierowie.

Celem eksperymentu było zatwierdzenie wymagań dotyczących transportu  lotniczego dla Griffona, które określiła francuska dyrekcja generalna do spraw uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement). Sukces próby pozwala stwierdzić, że dziś A400M Atlas jest jedynym samolotem sił powietrznych i kosmicznych Francji zdolnym do transportu Griffonów.

Griffon to sześcio- lub czterokołowy transporter opancerzony zabierający trzyosobową załogę i do dziesięciu żołnierzy desantu. Uzbrojenie stanowią karabiny maszynowe kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra, lub granatnik kalibru 40 milimetrów w zsmu. Seryjne Griffony trafiają do jednostek liniowych od lipca 2019 roku. Ostatnią partię dostarczono w lipcu, zaś dziesięć dni temu zamówiono kolejną transzę 271 pojazdów.

Zobacz też: Atomowy okręt podwodny Perle poważnie uszkodzony przez ogień

(informacja prasowa)

ministerstwo sił zbrojnych Francji