W marcu opisywaliśmy plany wdrożenia do służby w indonezyjskiej flocie lotniskowca. Dżakarta miała być zainteresowania nabyciem wycofanego w ubiegłym roku ze służby włoskiego lotniskowca lekkiego Giuseppe Garibaldi. Teraz okazuje się, że Indonezja wykazuje coraz żywsze zainteresowanie przejęciem okrętu i dodatkowego uzbrojenia, w tym części włoskich samolotów AV-8B Harrier II.

Indonezyjski rząd od dłuższego czasu rozważał pozyskanie okrętu lotniczego, ale pod uwagę brano raczej śmigłowcowce. Pogłoski o ewentualnym pozyskania Garibaldiego zaczęły krążyć wśród indonezyjskich milblogerów w październiku ubiegłego roku, akurat gdy okręt przechodził do rezerwy. Pisano wówczas, że może zostać kupiony za 390 milionów dolarów. Zwolennikiem koncepcji ma być ówczesny minister obrony, a obecny prezydent Prabowo Subianto.

Długi na 180 metrów Garibaldi został przyjęty do służby we wrześniu 1985 roku. Po przeniesieniu do rezerwy zastąpił go uniwersalny okręt desantowy Trieste, który podniósł banderę w grudniu ubiegłego roku.

Podczas trwających targów Indo Defence w Dżakarcie indonezyjska firma Republikorp, związana z branżą morską, zaprezentowała koncepcję lotniskowca, który otrzymał nazwę Giuseppe Garibaldi. Choć prezentowana jednostka ma niewiele wspólnego – poza nazwą – z włoskim okrętem, część specjalistów odbiera ten zabieg jako próbę promowania okrętu jako potencjalnego rozwiązania dla indonezyjskiej floty.

Na pokładzie makiety zaprezentowano dwa typy UAV-ów: Bayraktar TB3 i Akıncı. O ile te ostatnie zostały zamówione na początku roku w liczbie dziewięciu egzemplarzy, o tyle wcześniej Indonezja nie wykazywała większego zainteresowania powiększonym kuzynem słynnych TB2. Ale Ich producent potwierdził, że Dżakarta jest bardzo zainteresowana wdrożeniem bezzałogowców.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1800 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

SIERPIEŃ BEZ REKLAM GOOGLE 87%

Indonezyjski rząd podpisał z firmą wstępne porozumienie w sprawie zakupu sześćdziesięciu dronów, a ostateczna umowa jest przedmiotem negocjacji. Baykar dodaje, że w negocjowaną umowę wchodzą TB3 w dwóch odmianach: bazowania lądowego i pokładowe, dostosowane do startu z lotniskowców. Tak więc wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że istnieje szansa, że włoski lotniskowiec spędzi aktywnie emeryturę na wodach Pacyfiku i Oceanu Indyjskiego.

Do potencjalnej sprzedaży okrętu odniósł się koncern stoczniowy Fincantieri, odpowiedzialny za projekt, budowę i późniejszy serwis lotniskowca. Przedstawiciele firmy potwierdzili, że Dżakarta zainteresowana jest nabyciem Garibaldiego, a obecnie trwać mają rozmowy na szczeblu rządowym. Natomiast do tej pory nie podjęto żadnych formalnych decyzji co do zmiany właściciela lotniskowca.

Giuseppe Garibaldi i niszczyciel rakietowy USS Forrest Sherman (DDG 98) podczas ćwiczeń w 2022 roku.
(US Navy / Naval Air Crewman (Helicopter) 2nd Class Reuben Richardson)

Fincantieri twierdzi jednak, iż Garibaldi dzięki ostatnim remontom jest w stanie współpracować z szeregiem platform – dronami, śmigłowcami i samolotami – oraz realizować operacje desantowe i z zakresu pomocy humanitarnej w przypadku klęsk żywiołowych. Sam stan techniczny okrętu ma być dobry i pozwala na dalszą eksploatację przez 15–20 lat. Fincantieri wykazuje też gotowość do przebudowy okrętu do ewentualnych wymagań indonezyjskiej floty i jego modernizacji.

Kupno używanego okrętu, przyjętego do służby w roku 1985, nie jest jedyną opcją. Indonezyjska państwowa stocznia PT PAL z Surabai od 2021 roku regularnie prezentuje koncepcje śmigłowcowców desantowych. Ostatnia z nich, przedstawiona w styczniu tego roku, zakłada okręt o długości 243 metrów. Stocznia deklaruje nawet, że w przypadku szybkiego zamówienia ze strony rządu śmigłowcowiec mógłby zostać zwodowany już w roku 2028, zaś sztab floty potwierdził chęć pozyskania lotniskowca, a w zasadzie śmigłowcowca, głównie z myślą o operacjach militarnych innych niż wojna (MOOTW).

U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Josh Kinter