Marynarka wojenna Francji ujawniła 8 listopada szczegóły na temat kosztów utrzymania swoich samolotów i ich gotowości do lotu za rok 2015. Informacje te przekazano w odpowiedzi na pytanie członka Zgromadzenia Narodowego François Cornut-Gentille’a.

Najniższy poziom gotowości w 2015 roku miały samoloty patrolowe Dassault Atlantique 2 – 26,2 procent (wzrost z 25,9 procent w roku 2014), a koszt ich utrzymania wyniósł 117,3 miliona euro. Średni wiek floty maszyn tego typu to 26,2 roku. Nieznacznie lepiej wypadły samoloty dozoru radiolokacyjnego Northrop Grumman E-2C Hawkeye (32,3 procent). Utrzymanie wszystkich trzech maszyn o średnim wieku prawie 16 lat kosztowało w ubiegłym roku 30 milionów euro.

Licząca trzydzieści dziewięć egzemplarzy flota myśliwców wielozadaniowych Dassault Rafale M (średni wiek: 7,1 roku) odnotowała gotowość na poziomie 53,6 procent. Koszt utrzymania wyniósł 158,9 miliona euro. Niewiele gorzej wypadły samoloty uderzeniowe Dassault Super Étendard Modernisé – 46,5 procent. Utrzymanie maszyn w średnim wieku 46,5 roku kosztowało 18,8 miliona euro. Służba Super Etendardów dobiegła końca latem 2016 roku. Na sam koniec zdążyły jeszcze wziąć udział w nalotach na bojowników Da’isz.

Najwyższy poziom gotowości miały maszyny rozpoznawcze na bazie bizjetów Dassault Falcon 200. Samoloty te, służące pod nazwą Gardian, odnotowały gotowość na poziomie 69 procent za cenę 25,6 miliona euro. Średni wiek płatowca to 25,6 roku.

(defensenews.com; fot. US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Hall)

US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Hall