Francuska eskadra transportowa 3/60 „Estérel” odebrała drugi z trzech zamówionych samolotów transportowych A330-243. Ich zakup dla Armée de l’Air et de l’Espace wynikiem decyzji francuskiego rządu o pomocy dla przedsiębiorstw z branży lotniczej w obliczu pandemii COVID-19. Pozyskanie tych samolotów umożliwi wcześniejsze wycofanie dwóch A310 i już przyczyniło się do wycofania A340.

Pierwsze dwa zamówione (a teraz i odebrane) egzemplarze są używane – zostały wyprodukowane w 2015 roku i należały do linii lotniczych Avianica Brasil i holdingu Synergy Aerospace. Pierwszy samolot o rejestracji F-UJCS (na zdjęciu tytułowym) dostarczono odbiorcy 29 listopada. Drugi – F-UJCT – odebrano 15 grudnia. Oba są pomalowane we francuskie barwy narodowe. Trzeci egzemplarz będzie fabrycznie nowy i ma zostać dostarczony w połowie 2022 roku.

– Wykonaliśmy już pierwsze loty zapoznawcze na A330 dostarczonym trzy tygodnie temu – powiedział kapitan Julien z eskadry „Estérel”. – Dzięki temu wcielenie drugiego samolotu do służby operacyjnej będzie znacznie szybsze.



Do 2025 roku wszystkie trzy samoloty zostaną poddane konwersji do konfiguracji A330 Phénix – wielozadaniowego samolotu transportowego i latającej cysterny. Tym samym liczna Phénixów we francuskim lotnictwie zwiększy się do piętnastu. W kolejnych latach Francja zamierza zastąpić również inne samoloty specjalistyczne nowymi, bazującymi na A330, co pozwoli uprościć szkolenie i logistykę.

Eskadra transportowa 3/60 „Estérel” stacjonuje w bazie lotniczej Creil. Utworzona w maju 1968 roku jednostka wypełnia zadania transportu strategicznego, co obejmowało między innymi przewóz ludzi i sprzętu na potrzeby prób z bronią jądrową na atolu Mururoa. Jej maszyny wysyłano także po obywateli francuskich, których trzeba było ewakuować z obszarów zagrożonych konfliktami zbrojnymi czy katastrofami naturalnymi. Na przykład na początku 2020 roku to właśnie eskadra „Estérel” zabrała Francuzów z Wuhanu, kiedy rozpoczynała się pandemia COVID-19.

Wycofanie A340

Rząd francuski postanowił sprzedać dwa samoloty Airbus A340-200 wykorzystywane do transportu żołnierzy, ewakuacji medycznej i przewozu ważnych osób. Sprzedaż zaplanowano w formie otwartej aukcji bez ograniczeń dla kupujących. Cena wywoławcza wynosiła jedyne 80 tysięcy euro za sztukę. Aukcję przeprowadzono 22 grudnia, ale nie ma jeszcze informacji o jej rezultacie.

Oba samoloty o rejestracjach F-RAJA i F-RAJB zostały wyprodukowane w 1995 roku i rozpoczęły latanie w liniach lotniczych Austrian Airlines, gdzie nosiły rejestracje odpowiednio OE-LAG i OE-LAH. Napęd stanowią cztery silniki CFM International CFM56. Zostały kupione przez francuskie siły powietrzne w 2006 roku. W czasie służby cywilnej na pokład wchodziło 257 pasażerów w dwóch klasach. Nic nie wiadomo na temat modernizacji wnętrza w służbie wojskowej. Od wyprodukowania F-RAJA wylatał 70 800 godzin, a F-RAJB – 68 400 godzin. Och ostatnie loty odbyły się odpowiednio na 19 i 23 grudnia.

Zobacz też: Abramsy dla Kuwejtu

(key.aero, defense.gouv.fr)

Bernard Hennequin / Armée de l'Air et de l'Espace