Wczoraj w stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) w Raumie odbyła się uroczystość cięcia blach pod pierwszą korwetę wielozadaniową typu Pohjanmaa. Program odnotował blisko roczne opóźnienie w stosunku do pierwotnych założeń – prace nad pierwszą jednostką miały ruszyć w ubiegłym roku. Okręt wiodący ma zostać zwodowany w roku 2025.

– Jesteśmy dumni z naszego zaangażowania w tak znaczący projekt jak ten – powiedział Mika Nieminen, dyrektor generalny i prezes RMC. – Dzisiejsze rozpoczęcie budowy okrętu pokazuje, że udało nam się ukończyć wymagającą fazę projektowania i jesteśmy dobrze przygotowani do rozpoczęcia produkcji kolejnych jednostek.

W komunikacie stoczni przekazano, że aby rozpocząć budowę korwet, pozyskano niezbędne technologie i know-how. Powodem blisko rocznego opóźnienia w realizacji projektu był między innymi brak wykwalifikowanych pracowników i technologii.



Stocznia przekazała, że okręty powstaną w wielofunkcyjnej hali, zbudowanej specjalnie na potrzeby projektu. Spółka poczyniła inwestycje w technologie spawalnicze, przez co samodzielnie będzie mogła łączyć cienkie arkusze blach. Projekt przewiduje dodatkowe 3600 miejsc pracy.

Emerytowany komandor Timo Ståhlhammar, dyrektor projektu w RMC, powiedział, że w konstrukcji korwet Pohjanmaa szczególną uwagę zwrócono na odporność na wstrząsy, zniwelowanie poziomu hałasu i rozwiązania stealth. Będą to również pierwsze okręty w fińskiej marynarki wojennej mające możliwość działania na wodach zlodowaconych.

W 2019 roku fiński rząd zatwierdził umowę, na której mocy Merivoimat pozyska cztery korwety. Zgodnie z pierwotnymi założeniami pierwsza jednostka miałaby być gotowa do służby w 2026 roku, natomiast trzy pozostałe miałyby rozpocząć służbę do 2028 roku. Obecnie terminy uległy zmianie: wodowanie jednostki wiodącej ma nastąpić w 2025 roku, zaś próby morskie rozpoczną się w roku następnym. Wejście do służby zaplanowano na 2027 rok. Prace przy kolejnych trzech korwetach będą rozłożone w czasie w taki sposób, aby wszystkie cztery do 2029 roku rozpoczęły służbę.



Na początku września szwedzki Saab rozpoczął budowę pierwszego z czterech masztów, do których wnętrza trafi wyposażenie elektroniczne okrętów. Finowie wybrali Saaba jako dostawcy części wyposażenia elektronicznego i uzbrojenia. Okręty otrzymają między innymi wielofunkcyjne radary z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) Sea Giraffe 4A i Sea Giraffe 1X, które zostaną zintegrowane wewnątrz masztów.

Opóźnienia spowodowane były również zmianą rozmiarów okrętów. Według pierwotnego projektu korwety Pohjanmaa miały mieć 114 metrów długości i 16 metrów szerokości, a wyporność obliczano na około 3900 ton. Obecnie długość wzrosła do 117 metrów, nieznacznie wzrosła również szerokość kadłuba, a to przełożyło się na wzrost wyporności, która obecnie ma wynosić około 4300 ton. Zanurzenie jednostek ma oscylować w granicach 5 metrów.

Korwety Pohjanmaa, które i tak wcześniej były wyjątkowo duże jak na swoją klasę, rozrosły się w zasadzie do rozmiarów fregat. Dla porównania: brytyjskie fregaty rakietowe typu 23, które są obecnie podstawowym przedstawicielem tej klasy w Royal Navy, wypierają 4900 ton przy długości 133 metrów. Fińskie korwety będą również niewiele mniejsze od francuskich fregat La Fayette (125 metrów i 3800 ton).



Zmiana rozmiarów ma związek z udoskonaleniami hydrodynamicznymi projektu, ma także zapewnić zapas miejsca i wyporności dla przyszłych modernizacji w toku służby. Okręty te mają służyć przynajmniej do lat sześćdziesiątych obecnego stulecia.

Będą to również jednostki silnie uzbrojone. Ich głównym orężem będą izraelskie pociski przeciwokrętowe Gabriel 5 i lekkie torpedy ZOP Tp 47. Korwety będą dysponować silną obroną przeciwlotniczą, na którą złożą się pociski ESSM odpalane z trzydziestodwukomorowej wyrzutni pionowej Mk 41 i system obrony bezpośredniej. Uzbrojenie artyleryjskie stanowić będzie armata Bofors 57 Mk 3.

Doprecyzowano też osiągi „wyrośniętych” korwet. Siłownia złożona z silników wysokoprężnych i turbiny gazowej ma generować moc 29 tysięcy kilowatów. Ma pozwolić to na rozwinięcie prędkości 26 węzłów. Zasięg szacowany jest na 3600 mil morskich, a liczebność załogi wynosić ma siedemdziesięciu oficerów i marynarzy. Autonomiczność ma wynosić czternaście dni.

Fiński kuter rakietowy Porvoo (72) typu Rauma.
(Tomisti, Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0)

Nowe korwety w głównej mierze mają zastąpić cztery kutry rakietowe typu Rauma, stanowiące, wraz z tą samą liczbą jednostek typu Hamina, trzon fińskiej floty. Są to niewielkie jednostki o długości odpowiednio 48 i 50 metrów oraz wyporności 250 ton. Ich niewielkie rozmiary przekładają się na małą dzielność morską i ograniczone możliwości bojowe. Korwety Pohjanmaa mają zastąpić również dwa stawiacze min typu Hämeenmaa i wycofany w 2013 roku ze służby stawiacz min Pohjanmaa, toteż mają dysponować możliwością stawiania min morskich. W obecnych czasach jest to rzadko spotykane rozwiązanie.



Finowie wykorzystają nowe jednostki do działaniach na wodach Bałtyku oraz w ramach okrętowych grup zadaniowych Standing NATO Maritime Group. Również warunki pogodowe na Bałtyku, szczególnie w okresie zimowym, są ciężkie. Większym okrętom łatwiej jest operować w trudnych warunkach atmosferycznych.

Korwety typu Pohjanmaa wraz z kutrami Hamina aż do lat trzydziestych wspólnie będą odpowiadać za ochronę fińskiego wybrzeża oraz sojuszników z NATO. Dodatkowo jednostki typu Hamina w ubiegłym roku przeszły modernizację Mid-Life Upgrade, w której ramach wymieniono uzbrojenie rakietowe i artyleryjskie na nowe oraz zmodernizowano kompleks ZOP.

Zobacz też: Japonia rusza z pociskami manewrującymi, a Korea Płd. myśli o okręcie arsenale

ministerstwo obrony Finlandii